Re: Sam tego chciales Grzegorzu Dyndalo

----- Original Message -----
From: AdamD <amneai@priv4.onet.pl>
To: <gotyk@goth.art.pl>
Sent: Saturday, January 22, 2000 11:35 PM
Subject: Odp: Sam tego chciales Grzegorzu Dyndalo

> Niestety nie unikniesz tego przed czym się bronisz i staniesz się kolejnym
> Fotografem Nieba.

Już nim jestem, i jestem tym bardziej dumny, im mniej w mojej pracy widać
mnie samego.
Od 7 lat zajmuję się śmiercią w sztuce, w różnych przejawach i aspektach.
Nie wyobrażam sobie, żebym przekazując moją wiedzę innym, zabarwiał ją
własnymi odczuciami, tłumiąc ich wrażliwość.
Ma być widać nie rozbuchaną osobowość opisującego, a to, o czym pisze. Do
mnie należy pokazać ( i zachować), ale nie wolno mi zabarwiać, bo wtedy
przekazywane przeze mnie treści będą niewiarygodne i nieoryginalne- właśnie
moje.
Praca nad dawnymi dziełami uczy pokory wobec tych, którzy już nie mogą się
bronić.
Jest w Polsce pewien poliptyk, którego poszczególne części rozproszone
zostały po kościołach i muzeach. Do mnie trafiły dwie fotografie z
przedwojennej wystawy sztuki gotyckiej, na których widoczna jest
niezachowana obecnie rama. Poproszono mnie o odtworzenie znajdującego się na
niej łacińskiego napisu. Przez 70 lat nikt nie odważył się podjąć tej próby,
nawet wówczas, gdy istniał oryginał ramy. Używałem różnych technik obróbki
obrazu- po dwu latach pozostawały ciągle dwie trzyliterowe luki. Mogłem je
wypełnić według własnej woli, i po porażkach wielu znakomitości nikt, żaden
informatyk ani historyk sztuki nie odważyłby się zarzucić mi kłamstwa.
Tekst pozostał niepełny.
W ten sam sposób nie pozwolę, by poetyckie nastroje i czar tworzonej przez
was kultury spowodowały, żebym zaniedbał jakikolwiek ślad, jakąkolwiek
przesłankę dotyczącą któregokolwiek z jej aspektów, nawet, jeśli będzie to
tylko idiotyczna nalepka czy szufladka wymyślona przez nadgorliwych
segregatorów.

> Ale rób to co uważasz za słuszne.
> Myślę, że uniknąć tego grzechu zamknięcia nieopisanego w okładkach ksiązki
> można tylko nic nie robiąc, a to też żle.

Znam kilka książek, które opisały nieopisane- Wy zapewne również.

Pozdrawiam                                M.

P.S. Et in ... gothia ...ego :)

CZY CHCESZ WYGRAC 2000 PLN ? Milenijna Loteria
Promocyjna tylko do 31 stycznia w EMPiK.com
http://www.empik.com/ft2p.htm