bikeBoard - najwiΩkszy polski magazyn rowerowy
Powr≤t do strony g│≤wnej Co nowego na stronach bikeBoardu? Wszelkie porady: techniczne, treningowe... Testy rower≤w, osprzΩtu, innego szpeju Sport: zawody, wywiady z zawodnikami, DH, BMX Turystyka: trasy, opowie╢ci z wypraw R≤┐no╢ci, czyli to, co nie pasowa│o gdzie indziej Archiwalne numery bikeBoardu Odsy│acze do innych stron rowerowych Strefa Wolnego Handlu

Turystyka

Polskie wertepy:
G≤ry Wa│brzyskie
i Kamienne

G≤ry Wa│brzyskie i Kamienne: propozycje tras rowerowych

Andrzej≤wka

Wa│brzych (plac Tuwima) - Unis│aw ªl. - Soko│owsko - Andrzej≤wka - Rybnica Le╢na - Kamionki - Wa│brzych

Czas: 3,5-4,0 h
D│ugo╢µ: 32 km
Trudno╢µ: ╢rednio trudna

Start na placu Tuwima - ul. Mickiewicza, Niepodleg│o╢ci - Glinik - prze│Ωcz nad Glinikiem (7 km). Zjazd do Unis│awia ªl. - mijamy ko╢ci≤│ ewangelicki (strona lewa) i drogΩ do Rybnicy Le╢nej - 100 m dalej, przed mostem, zjazd z drogi g│≤wnej maj▒c po prawej ªcinawkΩ. Drog▒ szutrow▒ za ko╢cio│em 200 m skrΩt w lewo, pod g≤rΩ (miΩdzy zabudowania gospodarcze). Wyje┐d┐amy na p│askowy┐ - haliznΩ miΩdzy Sto┐kiem Wielkim (841 m) a Bukowcem (900 m). Zjazd do Soko│owska (14 km). Jedziemy prosto ulic▒ obok szko│y (asfalt), do pensjonatu Le╢ne ¼r≤d│o. St▒d podjazd do granicy RP (kierunek wsch.) tras▒ Biegu Gwark≤w - obok ujΩcia wody pitnej. Jeste╢my obok samotnego, ponad stuletniego ╢wierka. Zaczyna siΩ trudniejsza czΩ╢µ trasy. Po 400 m jazdy wzd│u┐ granicy polsko-czeskiej skrΩt w prawo (17 km). Zjazd do wiaty turystycznej. Za wiat▒ skrΩt w lewo (jad▒c od wiaty prosto w d≤│ mo┐na dojechaµ do G│uszycy). Doje┐d┐amy do schroniska PTTK "Andrzej≤wka" (805 m n.p.m.). Obiekt le┐y na prze│Ωczy Trzech Dolin - pod Walig≤r▒ (936 m n.p.m.). Zjazd asfaltem do kamienio│om≤w, potem do drewnianego ko╢ci≤│ka krytego gontem. Mijamy restauracjΩ "Darzb≤r" i po 600 m skrΩt do Kamionki - przed nami Borowa (854 m n.p.m.). Podjazd do╢µ trudny drog▒ kamienist▒. Po miniΩciu ostatniego domu w Kamionce (0,7 km od drogi g│≤wnej) skrΩt w prawo w las, w dobrze utrzyman▒ drogΩ le╢n▒, trawersujemy Borow▒ od strony zachodniej (wiata turystyczna) punkt widokowy na nieckΩ wa│brzysk▒ (27 km wycieczki). 0,2 km od wiaty widokowej trafiamy na prze│Ωcz zwan▒ Lisi▒ úawk▒. SkrΩcamy ostro w lewo i zje┐d┐amy do wiaduktu kolejowego w dzielnicy Podg≤rze (w tym miejscu zamykamy pΩtlΩ). Dalej ulic▒ Niepodleg│o╢ci i Mickiewicza doje┐d┐amy do placu Tuwima (32 km).

"Rodzinna"

Wa│brzych (plac Tuwima) - Szczawienka (ko╢ci≤│ - palmiarnia) - Ksi▒┐ - Cisy - Szczawno Zdr≤j - Wa│brzych

Czas: 2,5-4 h
D│ugo╢µ: ok. 25 km
Trudno╢µ: │atwa

Z placu Tuwima kierujemy siΩ na Piaskow▒ G≤rΩ, do skrzy┐owania z sygnalizacj▒ ╢wietln▒ (ul. Uczniowska, Urz▒d Skarbowy). Zje┐d┐amy w lewo na wiadukt nad Pe│cznic▒, potem podjazd do ko╢cio│a ╢w. Anny z 1318 r. Teraz kierujemy siΩ w stronΩ palmiarni w Lubiechowie. Warto przyjrzeµ siΩ oran┐erii o powierzchni 10 tys. m2. Wyje┐d┐amy na dwupasmow▒ jezdniΩ do Swobodzic. Po 100 m skrΩcamy w lewo, na drogΩ prowadz▒c▒ do zamku Ksi▒┐ (jeste╢my na 12 km). St▒d przez O╢l▒ BramΩ wydostajemy siΩ na O╢li Trakt (ostry zjazd). Szlakiem turystycznym zje┐d┐amy do rezerwatu cis≤w. Wegetuje tu najstarszy w Polsce cis Bolko (ok. 570 lat). Przeprawiamy siΩ przez Pe│cznicΩ po kamiennym mostku (kierunek Pe│cznica - dzielnica ªwiebodzin). Po kr≤tkim podje╝dzie jeste╢my w Pe│cznicy na drodze g│≤wnej. Teraz skrΩt w lewo - szlakiem turystycznym w kierunku zamku Cisy. Po lewej stronie zostawiamy za sob▒ stawy hodowlane. Jeste╢my w lesie - skrΩt prawo, kr≤tki podjazd, potem dojazd do polany pod ruinami zamku Cisy. Stoj▒ tu wiaty i jest miejsce do rozpalenia ogniska. Obok ╝r≤d│a czystej wody. »eby zwiedziµ zamek trzeba podej╢µ parΩ metr≤w na wzg≤rze. Zamek pochodzi z XIII wieku, by│ w│asno╢ci▒ Piast≤w jaworsko-╢widnickich. Wracamy do Doliny Czy┐ynki (do mostu) i kontynuujemy jazdΩ (najpierw podjazd) w kierunku strugi lasem, a potem w╢r≤d p≤l z widokiem na masyw Tr≤jgarbu (779 m n.p.m.). Z lewej strony widaµ Podzamcze. W Strudze mijamy pa│ac (niestety w remoncie). Dalej czeka nas podjazd pod Wzg≤rze U│a±skie (466 m n.p.m.). Pomnik przypomina o stoczonej tutaj bitwie Legii Nadwi╢la±skiej z Prusakami w 1807 r. (bitwΩ opisa│ Stefan »eromski w "Popio│ach"). Zjazd do Szczawna, gdzie w parku zdrojowym mo┐emy odwiedziµ pijalniΩ w≤d mineralnych. Obok kawiarni "Legenda" i pomnika Henryka Wieniawskiego wydostajemy siΩ na S│oneczn▒ PolanΩ, mijamy domek golfowy - teraz kawiarniΩ "S│oneczna" i podje┐d┐amy na wzg≤rze Gedymina. Zjazd do ul. Stefana »eromskiego i Dworca PKP Miasto - dalej do placu Tuwima.

Jedlinka

Wa│brzych (plac Tuwima) - Kamie±sk - Jedlinka - Wa│brzych

Czas: 2-3 h
D│ugo╢µ: 24 km
Trudno╢µ: ╢rednio trudna

Z placu Tuwima ulic▒ Niepodleg│o╢ci jedziemy do skrzy┐owania z ulic▒ ªwidnick▒ ko│o pawilonu handlowego "Biedronka". St▒d kierujemy siΩ szutrowo-kamienist▒ drog▒ (z prawej strony pawilonu) obok cmentarza. Trudny podjazd prowadzi do nieczynnego kamienio│omu, w kamienio│omie asfaltow▒ dr≤┐k▒ (w lewo) podje┐d┐amy na najwy┐sz▒ p≤│kΩ poeksploatacyjn▒ wyrobiska skalnego. Szukamy po lewej stronie kamienia triangulacyjnego - obok w▒ska ╢cie┐ka w g≤rΩ do le╢nej drogi podreglowej (trzeba podej╢µ z rowerem ok. 70 m). Jeste╢my na drodze podreglowej - punkt widokowy na nieckΩ wa│brzysk▒. Dalej kierujemy siΩ na po│udnie - pod Kozio│kami dostajemy siΩ do prze│Ωczy Lisia úawka. Do Lisiej úawki nie doje┐d┐amy - 100 m przed prze│Ωcz▒ skrΩcamy w lewo do Kamie±ska. Zjazd 1,2 km - po wyje╝dzie z lasu, widok na Wielk▒ SowΩ i Klasztorzysko. Z prawej strony szko│a, przed nami na skarpie ko╢ci≤│. SkrΩcamy w prawo. Jeste╢my na g│≤wnej drodze Wa│brzych - G│uszyca. Zjazd do Jedlinki obok dworca PKP w Kamie±sku (st▒d 3 km mostem kolejowym do Wa│brzycha najd│u┐szym w Polsce). Zje┐d┐amy z wiaduktu na skrzy┐owanie w Jedlince (z prawej pawilon handlowy). Za pawilonem skrΩcamy w prawo i przeje┐d┐amy tunelem pod torami PKP, potem obok budynku mieszkalnego. Mijamy zabudowania z lewej strony, przeje┐d┐amy przez most i po 100 m skrΩt w lewo - przez mostek w drogΩ szutrow▒. Zaczynamy 4 km podjazdu do prze│Ωczy po│udniowej pod Borow▒ (854 m n.p.m. - niewiele ustΩpuje Che│mcowi) - jeste╢my na "przegibku" czyli na wspomnianej prze│Ωczy. W lewo mo┐na jechaµ na Grzbiet Rybnicki, prosto do przysi≤│ka Kamionka, a w prawo do prze│Ωczy pod Borow▒ i tΩ drogΩ obieramy. Obje┐d┐amy Borow▒ od wschodu trawersem, mijamy Jeleni Zdr≤j (zniszczone przez wandali ╝r≤de│ko le╢ne). Docieramy do prze│Ωczy pod Borow▒ (jest tu wiata i kamie± informacyjny). St▒d zjazd do Lisiej úawki - punkt widokowy na Kamie±sk i ªlΩ┐Ω. Dalej kierujemy siΩ w lewo - zjazd do wiaduktu PKP przy ul. Niepodleg│o╢ci w Wa│brzychu, sk▒d doje┐d┐amy do placu Tuwima.

"Na Lesist▒"

Wa│brzych (plac Tuwima) - Gaj Nowy - Ku╝nice ªwidnickie - Stary Kasieniec - GrzΩdy - Stary Lesieniec - Wa│brzych - SobiΩcin

Czas: 3,5-4,5 h
D│ugo╢µ: 42 km
Trudno╢µ: ╢rednio trudna

Plac Tuwima - ul. Zamkowa, Nowy Gaj. Za Pa±stwowym Domem Dziecka skrΩt w prawo, w poln▒ drogΩ, a potem w le╢n▒. Po skrΩtach w lewo, prawo i zn≤w w lewo (na przestrzeni 500 m), najpierw podjazd, potem w d≤│ do St. Lesie±ca. Za ko╢ci≤│kiem (o ciekawym kolebkowym sklepieniu) i nowopowsta│ym obeliskiem upamiΩtniaj▒cym 2000 lat chrze╢cija±stwa zje┐d┐amy z asfaltu. Kieruj▒c siΩ wprost poln▒ dr≤┐k▒ jedziemy w kierunku niewyko±czonego budynku w stylu podhala±skim. Doje┐d┐amy do stawu ujΩcia wody pitnej. Teraz kierujemy siΩ w prawo - na ukos widzimy prze│Ωcz z przerzucon▒ nad ni▒ lini▒ energetyczn▒. Tam jedziemy - obok opuszczonego kamienio│omu i wzd│u┐ linii wysokiego napiΩcia. Mokro. Z prze│Ωczy zjazd do Wojaczowa, potem GrzΩd. Doje┐d┐amy do drogi g│≤wnej GrzΩdy - Mierosz≤w i skrΩcamy w lewo. Mijamy drogΩ dojazdow▒ do zalewu w GrzΩdach, potem le╢nicz≤wkΩ. Po 800 m doje┐d┐amy do przydro┐nej kapliczki - zje┐d┐amy z drogi g│≤wnej na dr≤┐kΩ gospodarcz▒ najpierw asfaltow▒, p≤╝niej szutrow▒. Zostawiamy zabudowania gospodarcze. Po lewej (kierunek wschodni) punkt widokowy na ªnie┐kΩ. Po wje╝dzie w las - 100 m w lewo na ukos - opuszczamy drogΩ do Mieroszowa. Zaczynamy 3 km podjazdu, po czym kierujemy siΩ w prawo. 100 metrowy stromy podjazd i dalej trawersem po zachodnim zboczu pasma Lesistej. Dobra droga le╢na. Po 4 km jeste╢my na prze│Ωczy - na dalszym planie Dzikowiec. SkrΩt w lewo - zjazd do doliny - stawy zalewowe maj▒ doskona│▒ wodΩ do k▒pieli. Wracamy drog▒ kt≤r▒ przyjechali╢my - po objechaniu p│yt betonowych wje┐d┐amy w las. Pierwsz▒ drog▒ skrΩcamy w lewo - podjazd ok. 500 m - potem w lewo i zjazd do Starego Lesie±ca. Obok stawu zamykamy ko│o naszej wycieczki. Przed Ku╝nicami, tu┐ za ha│d▒ skrΩt w lewo do Boguszowa. Po wyje╝dzie z tunelu pod torami PKP - skrΩt w prawo. Po 1 km jeste╢my na drodze g│≤wnej Bogusz≤w - Wa│brzych. Teraz zjazd do SobiΩcina. Stacja paliw CPN, pod wiaduktem - Rynek i plac Tuwima.

"Wielka Sowa"

Wa│brzych (plac Tuwima) - Rybnica Le╢na - Grzmi▒ca - G│uszyca - Rzeczka - Glinno - Zag≤rze ªl. - Rusin≤w - Wa│brzych

Czas: 4,5-5,5 h
D│ugo╢µ: 64 km
Trudno╢µ: dosyµ trudna

Plac Tuwima, ul. Mickiewicza, Niepodleg│o╢ci, potem Glinik. Dalej - prze│Ωcz nad Glinikiem (7 km) st▒d w lewo do Rybnicy Le╢nej, ko│o restauracji "Darzb≤r" - skrΩt w lewo do Grzmi▒cej (obok "Darzboru", na skarpie zabytkowy ko╢ci≤│ek drewniany z XIV w.). W czasie zjazdu do Grzmi▒cej, widok na Rogowiec (ruiny zamku z XIII w.) i TurzynΩ. Za wiaduktem PKP, po przejechaniu tunelu - skrΩt w prawo, do G│uszycy G≤rnej (dworzec PKP), po czym zjazd do G│uszycy. Na mo╢cie nad Bystrzyc▒ znajdziemy siΩ na drodze g│≤wnej Wa│brzych - Nowa Ruda. Jedziemy w kierunku Nowej Rudy. Po przejechaniu nastΩpnego mostu przez BystrzycΩ skrΩcamy w lewo. Przed wytw≤rni▒ ╢piwor≤w "Indurian", wje┐d┐amy na poln▒ drogΩ tzw. "Trakt Martyrologiczny" - prowadz▒cy do podziemnego "miasta" Os≤wka. Tutaj Niemcy - przy "pomocy" zniewolonych S│owian mieli produkowaµ swoje "Wunderwaffe". Zwiedzamy podziemne lochy, po czym jedziemy dalej w g≤rΩ - do prze│Ωczy le┐▒cej miΩdzy Kolcami a Walimiem. SkrΩcamy na wsch≤d, w prawo ╢cie┐k▒ grzbietow▒ w kierunku prze│Ωczy Sokolej (751 m n.p.m.). Jedziemy szlakiem turystycznym obok g≤rnych stacji wyci▒g≤w narciarskich w Rzeczce. Doje┐d┐amy do drogi g│≤wnej Walim - Nowa Ruda, skrΩt w prawo - podjazd 300 m. Jeste╢my na prze│Ωczy Sokolej. Punkt widokowy na obni┐enie G│uszyckie, G≤ry Wa│brzyskie i Pasmo Noworudzkie.

Szybki zjazd Odjazd z Sokolej - ok. 50 m w kierunku schroniska "Orze│", potem skrΩt w lewo do╢µ trudnym podjazdem. Jeste╢my na tzw. "Drodze WΩglowej" (zaopatruj▒cej schronisko "Orze│"). Wje┐d┐amy w las. Po 800 m jazdy lasem skrΩt w lewo (w prawo droga do "Marysienki").

Po kilkuset metrach od rozwidlenia jeste╢my przy obudowanym mostku i ╝r≤de│ku le╢nym. St▒d ostry podjazd (najtrudniejszy) ok. 250 m do szlaku turystycznego - ╢cie┐ki biegn▒cej z Ma│ej na Wielk▒ SowΩ - punkt widokowy na prze│Ωcz Sokola i Pasmo Noworudzkie. Zaczynamy ostatni odcinek trasy do Wielkiej Sowy (ok. 0,5 km).

Jeste╢my na szczycie Wielkiej Sowy 1006 m n.p.m. (35 km). Obok wie┐a widokowa im. W. Sikorskiego. Z wie┐y rozpo╢cieraj▒ siΩ rozleg│e widoki na ªlΩ┐Ω, Wroc│aw, ªwidnicΩ, Dzier┐oni≤w, BielawΩ, G≤ry Wa│brzyskie, Karkonosze, G≤ry Sto│owe, ªnie┐nik K│odzki.

Zjazd z Wielkiej Sowy t▒ sam▒ tras▒ - do rozwidlenia przy poznanym ju┐ ╝r≤de│ku. SkrΩt w prawo, do Prze│Ωczy Walimskiej, obje┐d┐amy (ca│y czas w prawo) Ma│▒ SowΩ. Nie zbaczamy z drogi - jeste╢my na Prze│Ωczy Walimskiej (39 km). Najpierw asfaltem w kierunku Ro╢ciszowa. Po wyje╝dzie z lasu zobaczymy na pierwszym rozwidleniu. skrΩt w lewo, do Glinna. Teraz czeka nas 10 km zjazdu - wzd│u┐ M│yn≤wki, a┐ do Zag≤rza ªl▒skiego. Z drogi widok na zamek, most wisz▒cy i restauracjΩ "Wodnik". Doje┐d┐amy do ronda PKS w Zag≤rzu - obok schron PTSM (st▒d mo┐na dojechaµ do zamku).

Obok stacji PKP podje┐d┐amy na Palczyk - widok na KotlinΩ Wa│brzysk▒ (55 km). Zjazd do Dzieµmorowic. W Rusinowie - przed ko╢cio│em w lewo. Podjazd do pΩtli MZK - poczym przejazd miΩdzy stawem "ªwite╝" a basenem k▒pielowym - docieramy do drogi g│≤wnej │▒cz▒cej Wa│brzych z Now▒ Rud▒. Doje┐d┐amy do placu Tuwima.

Inne trasy

Wiele tras mo┐na znale╝µ w rejonie Boguszowa-Gorc≤w i Soko│owska.

Szosa

Je╢li nie wiesz, gdzie mia│y miejsce najbardziej selektywne etapy tegorocznego Tour de Pologne, to CiΩ u╢wiadamiam - w│a╢nie w okolicach Wa│brzycha. Wystarczy?

Stefan Kasprzak bikeBoard 11-12/1999

Copyright © BIKEBOARD - WYDAWNICTWO G╙RY, BARAN I S-KA, tel. (012) 4211482 Napisz do redakcji! Napisz do redakcji