ABC��| �Wskaz�wki��| �Om�wienia��| �Informacje techniczne��| �S�ownictwo��| �Pomoc techniczna
Help : Spis tre�ci : Om�wienia
Tematy a jednostki

Kolekcja w SuperMemo jest zbiorem element�w. Ka�dy element stanowi jedn� stron� informacji widocznych na ekranie. Elementy w SuperMemo mog� nale�e� do dw�ch typ�w: temat�w i jednostek.

Tematy s�u�� jako wprowadzenie do wiedzy, za� jednostki s� wykorzystywane do utrzymywania jej w pami�ci za pomoc� powt�rek.

Na przyk�ad, temat mo�e zawiera� nast�puj�cy tekst:

Jimmy Carter, urodzony w roku 1924 w Plains w stanie Georgia, ameryka�ski m�� stanu i 39. prezydent (1977-1981). Uko�czy� US Naval Academy i s�u�y� w marynarce do roku 1953, kiedy przej�� rodzinne przedsi�biorstwo zajmuj�ce si� m.in. orzeszkami ziemnymi. Jako gubernator stanu Georgia (1970-1974) wyznawa� o�wiecone pogl�dy w sprawach praw mniejszo�ci rasowych. W roku 1976 uzyska� nominacj� do kandydowania w wyborach prezydenckich z ramienia partii demokratycznej, w kt�rych zwyci�y� niewielk� przewag� g�os�w nad Geraldem Fordem. By� architektem porozumienia pokojowego mi�dzy Egiptem i Izraelem (1979) i zajmowa� si� problemem przestrzegania praw cz�owieka. Problemy administracji Cartera wywo�ane wzi�ciem ameryka�skich zak�adnik�w w Iranie i inwazj� ZSRR w Afganistanie doprowadzi�y do jego przegranej z Ronaldem Reaganem w wyborach 1980 roku.

Do powtarzania wiedzy zawartej w powy�szym akapicie mog�yby pos�u�y� nast�puj�ce jednostki w formie pyta� i odpowiedzi:

Q: W kt�rym roku urodzi� si� Jimmy Carter?
A: 1924

Q: Kto by� 39. prezydentem Stan�w Zjednoczonych?
A: Jimmy Carter

Q: W kt�rym roku Jimmy Carter zosta� prezydentem?
A: 1977

Q: Na jak� uczelni� ucz�szcza� Jimmy Carter?
A: US Naval Academy

Q: Czym przede wszystkim zajmowa�o si� rodzinne przedsi�biorstwo przej�te przez Jimmy'ego Cartera w roku 1953?
A: orzeszkami ziemnymi,

itp. itd.

Tematy i jednostki traktowane s� w procesie nauki w r�ny spos�b:

  • tematy wy�wietlane s� tylko raz przed wy�wietleniem zwi�zanych z nimi tematycznie jednostek (po pierwszej powt�rce tematy s� pomijane i usuwane z procesu nauki)
  • jednostki bior� udzia� w powt�rkach i s� powtarzane tyle razy, ile tego potrzeba do utrzymania ich w pami�ci

Optymalnie jednostki powinny by� dzie�mi lub potomkami temat�w, w oparciu o kt�re zosta�y stworzone. W ten spos�b, w trakcie powt�rek, u�ytkownik mo�e zawsze zapozna� si� z tekstem tematu klikaj�c przycisk przej�cia do rodzica (strza�ka w g�r�) na pasku nawigacji lub wciskaj�c klawisz Ctrl-Alt-strza�ka w g�r�.

Poni�sza tabela zestawia r�nice mi�dzy tematami a jednostkami:

W�asno�ci

Tematy

Jednostki

D�ugo��

Mog� by� do�� d�ugie i zawiera� rozbudowan� grafik�

Musz� by� tak kr�tkie i proste, jak to tylko mo�liwe

Powt�rki

S� wy�wietlane tylko raz w procesie nauki (i pomijane). Nie bior� udzia�u w powt�rkach.

S� powtarzane ilo�� razy wymagan� do zachowania ich w pami�ci

Przeznaczenie

Stanowi� wprowadzenie do wiedzy

S�u�� do powtarzania wiedzy

Tworzenie

Zaznaczenie opcji Topic w menu podr�cznym elementu

Usuni�cie zaznaczenia sprzed opcji Topic w menu podr�cznym elementu

Cykl powt�rek

Tematy wy�wietlane s� w ca�o�ci, nawet je�li niekt�re ich sk�adniki zdefiniowane s� jako odpowied� (opcja Answer)

Najpierw wy�wietlane s� sk�adniki nale��ce do pytania. Sk�adniki odpowiedzi ukazuj� si� dopiero po wci�ni�ciu przycisku Poka� odpowied�

Spos�b przetwarzania

S�u�� do pasywnego powtarzania lub czytania

S�u�� do aktywnego powtarzania informacji

Zawarto��

Zawieraj� informacje, kt�re s� powtarzane za pomoc� wielu jednostek

Zawieraj� niewielk� porcj� informacji, stanowi�c� zaledwie cz�� tego, co znajduje si� w temacie

Natura

Syntetyczna

Bodziec-reakcja (najcz�ciej: pytanie-odpowied�)

Po�o�enie w drzewie wiedzy

Powinny by� rodzicami zwi�zanych z nimi jednostek

Powinny by� dzie�mi zwi�zanego z nimi tematu

Wybranie polecenia Dodaj (add new) lub wci�ni�cie klawisza Ctrl-A spowoduje dodanie do kolekcji nowej jednostki. Zostanie ona umieszczona jako potomek bie��cej kategorii wiedzy. Aby zmieni� jednostk� w temat, wystarczy klikn�� opcj� Topic (temat) w menu podr�cznym elementu. Po ponownym otwarciu tego menu, opcja Topic powinna by� zaznaczona, aby zasygnalizowa�, �e element jest traktowany jako temat.

Aby zbudowa� w kolekcji przejrzyst� struktur� wiedzy, warto dodawa� nowy materia� wed�ug nast�puj�cych krok�w:

  1. Klikamy przycisk Zawarto�� (contents) w oknie elementu, aby otworzy� okno zawarto�ci
  2. Odszukujemy miejsce, w kt�rym mamy zamiar doda� temat
  3. Dodajemy element za pomoc� przycisku Dodaj (add), Wstaw (insert) lub Brat (sibling) dost�pnego u do�u okna zawarto�ci
  4. Klikamy przycisk Dodaj, aby doda� pierwsz� jednostk�
  5. Pozosta�e jednostki dodajemy za pomoc� przycisku Brat
  6. Klikamy temat i wybieramy przycisk Poka� (view), aby wy�wietli� go w oknie elementu
  7. Zaznaczamy opcj� Topic (temat) w menu podr�cznym elementu
  8. Wpisujemy zawarto�� tematu
  9. Klikamy przycisk Zawarto��
  10. Klikamy pierwsz� jednostk� i wybieramy przycisk Poka�, aby wy�wietli� j� w oknie elementu
  11. Wpisujemy zawarto�� jednostki (aby przyspieszy� prac�, mo�na skorzysta� z szablon�w)
  12. Kroki 9-11 wykonujemy dla ka�dej kolejnej jednostki