bikeBoard - najwiΩkszy polski magazyn rowerowy
Powr≤t do strony g│≤wnej Co nowego na stronach bikeBoardu? Wszelkie porady: techniczne, treningowe... Testy rower≤w, osprzΩtu, innego szpeju Sport: zawody, wywiady z zawodnikami, DH, BMX Turystyka: trasy, opowie╢ci z wypraw R≤┐no╢ci, czyli to, co nie pasowa│o gdzie indziej Archiwalne numery bikeBoardu Odsy│acze do innych stron rowerowych Strefa Wolnego Handlu

Turystyka

Wielkie kamienie

Niedzielne popo│udnie nie musi byµ straconym czasem. Wprawdzie ┐adnych wielkich wypraw podj▒µ siΩ ju┐ nie zd▒┐y przed nieuchronnie zbli┐aj▒cym siΩ poniedzia│kiem, a parogodzinne wypady na ska│ki i do Lasu Wolskiego, czy nawet w kierunku Ska│y Kmity i Garbu Tenczy±skiego zd▒┐y│y nam siΩ ju┐ dawno znudziµ, proponujΩ rozwi▒zanie inne, w przeciwnym kierunku i w og≤le z lekka nawet niekonwencjonalne.

Kamienie Brodzi±skiego Trasa zaprojektowana jest tak, aby mo┐na j▒ by│o dopasowaµ do w│asnych potrzeb, zale┐nie od czasu, ochoty i mo┐liwo╢ci. Jest bardzo prosta, absolutnie nie wymagaj▒ca ┐adnych umiejΩtno╢ci ani specjalnej kondycji. W│a╢ciwie nie przedstawia jakichkolwiek trudno╢ci technicznych. Nale┐y j▒ potraktowaµ jako rekreacyjn▒ wycieczkΩ (np. dla ca│ej rodziny), dodatkowym za╢ atutem s▒ niezwykle atrakcyjne osobliwo╢ci przyrody nieo┐ywionej - cel peregrynacji - gigantyczne g│azy o wymy╢lnych kszta│tach ponad wszelk▒ w▒tpliwo╢µ warte zobaczenia, a przez to, ┐e umiejscowione na tak z pozoru ma│o atrakcyjnym terenie, prawie zupe│nie nie znane.

Og≤lne za│o┐enia trasy-pΩtli: Krak≤w, Niepo│omice, Bochnia, Nowy Wi╢nicz, Lipnica Murowana, úapan≤w, Gd≤w, Wieliczka i Krak≤w. Ta w│a╢nie ramowa pΩtla liczy ok. 115 km, zachΩcam do pokonania tego dystansu, jednak dla amator≤w proponujΩ warianty kr≤tsze.

Etap podstawowy i najkr≤tszy, ok. 36 km (Bochnia - Lipnica - Bochnia). Poci▒giem doje┐d┐amy do Bochni; transport rower≤w nie powinien nastrΩczaµ wiΩkszych trudno╢ci, nie zapomnijmy jedynie o biletach baga┐owych. Opodal dworca kolejowego przebiega szosa nr 965, kt≤r▒ rozpoczynamy nasz▒ podr≤┐. Kierujemy siΩ w stronΩ miasta i ca│y czas t▒ drog▒ opuszczamy BochniΩ przecinaj▒c na wiadukcie szosΩ miΩdzynarodow▒ nr 4. Po ok. 5 km (licz▒c od wiaduktu) docieramy do Nowego Wi╢nicza. Przy odrobinie czasu zachΩcam, aby spojrzeµ na Ko╢ci≤│ i Ratusz z XVII w. i przede wszystkim na wspania│y zamek obronny Lubomirskich.

Po opuszczeniu Nowego Wi╢nicza warto odliczyµ 4 km, aby w miejscowo╢ci Po│om Du┐y nie przegapiµ niewielkiego skrzy┐owania z odchodz▒c▒ w lewo boczn▒ drog▒ na LipnicΩ Murowan▒. Charakteryzuje siΩ ono stosunkowo stromym acz kr≤tkim podjazdem poprzedzaj▒cym samo skrzy┐owanie, przy kt≤rym stoi po lewej stronie bia│y, okaza│y budynek mieszcz▒cy niewielki sklep spo┐ywczy. Droga g│≤wna skrΩca lekko w prawo a znaki informuj▒: Much≤wka na wprost, Lipnica Murowana w lewo - skrΩcamy w lewo.

Kilkadziesi▒t metr≤w lekko pod g≤rΩ, kolejne skrzy┐owanie, po prawej stronie drewniana, ciemna stodo│a. Z mo┐liwo╢ci skrΩtu mocno w prawo lub lekko w lewo wybieramy tΩ ostatni▒, aby dos│ownie po kilku metrach skrΩciµ tym razem w prawo, w drogΩ, kt≤ra w kr≤tkiej chwili wyzbywa siΩ asfaltu zachowuj▒c jednak dobrze ubit▒ i o dziwo pozbawion▒ dziur szutrow▒ nawierzchniΩ. Przed nami pola i dalej linia lasu, do kt≤rej docieramy po kilkuset metrach. Omal┐e na skraju lasu napotykamy niebieskie znaki, strza│kΩ w lewo (po lewej szlaban w╢r≤d drzew). SkrΩcamy za nimi w lewo i po chwili, zje┐d┐aj▒c nieco w d≤│, po╢r≤d rzadkich buk≤w oczom naszym ukazuje siΩ... Kamie± Grzyb. Zobaczcie to sami.

Kiedy nacieszymy ju┐ oczy widokiem tak niecodziennym, musimy cofn▒µ siΩ z powrotem do naszej bitej drogi i pod▒┐amy ni▒ dalej jak poprzednio w kierunku wschodnim. Po ok. 1 km, min▒wszy po drodze kilka zabudowa± (uwaga: ze wszystkich mo┐liwych rozjazd≤w wybieramy zawsze drogΩ tzw. g│≤wn▒ czyli bardziej rozje┐d┐on▒, utrzymuj▒c▒ kierunek wschodni) spotykamy asfaltow▒ drogΩ i skrΩciwszy w prawo zje┐d┐amy wprost do Lipnicy Murowanej, rodzinnej miejscowo╢ci b│. Szymona z Lipnicy (ok. 2,5 km). ZachΩcam do przygl▒dniΩcia siΩ zabudowaniom otaczaj▒cym lipnicki rynek z charakterystycznymi podcieniami oraz do zwiedzenia cmentarnego ko╢cio│a ╢w. Leonarda. Jest to drewniany ko╢ci≤│ gotycki, z sobotami, XVI-XVII-wieczn▒ polichromi▒ i gotyckimi tryptykami.

Kamienie Brodzi±skiego WizytΩ w Lipnicy Murowanej mo┐emy zako±czyµ obiadem w restauracji znajduj▒cej siΩ na skraju miasta, przy szosie nr 966, kt≤r▒ to pod▒┐amy dalej, w stronΩ Much≤wki. Przesz│o dwukilometrowym podjazdem osi▒gamy prze│Ωcz i zn≤w niebieskie znaki, kt≤rymi w lewo docieramy do grupy ska│ piaskowych, pomnika przyrody, tzw. Kamieni Brodzi±skiego wed│ug legendy zwi▒zanych z poet▒ Kazimierzem Brodzi±skim urodzonym w pobliskiej Kr≤l≤wce.

Wr≤ciwszy na szosΩ kontynuujemy jazdΩ w stronΩ Much≤wki, w kt≤rej to skrΩcamy w prawo w drogΩ nr 965 na BochniΩ, a od miejscowo╢ci Po│om Du┐y wracamy ju┐ z powrotem do poci▒gu t▒ sam▒ drog▒, kt≤r▒ przyjechali╢my.

Opcj▒ dla tej trasy jest ominiΩcie Lipnicy Murowanej i przejechanie bezpo╢rednio od Rezerwatu Kamie± Grzyb niebieskim szlakiem do Kamieni Brodzi±skiego. Nale┐y po odwiedzeniu Kamienia Grzyba zawr≤ciµ i nie odstΩpowaµ ju┐ niebieskich znak≤w, kt≤re wiod▒c przez LipnicΩ G≤rn▒ po ok. 4 km zaprowadz▒ wprost do Kamieni Brodzi±skiego przecinaj▒c wcze╢niej szosΩ z Lipnicy Murowanej do Much≤wki.

Warianty rozszerzaj▒ce przedstawion▒ powy┐ej trasΩ podstawow▒ zwiΩkszaj▒ dystans i ograniczaj▒ potrzebΩ korzystania z transportu kolejowego. OgraniczΩ siΩ jedynie do podania ich przebieg≤w w zarysie, gdy┐ wszelkie szczeg≤│y dopracowaµ mo┐na przy u┐yciu dowolnej mapy np. okolic Krakowa.

Interesuj▒cym i ciekawym do przejechania obszarem jest Puszcza Niepo│omicka. Warto zatem po╢wiΩciµ dodatkowe dwie godziny na pokonanie trasy Krak≤w - Niepo│omice - Bochnia, odcinek ten wynosi ok. 42 km (Niepo│omice - Bochnia: 23 km). Za Niepo│omicami przecinamy szosΩ nr 772 i pocz▒tkowo za znakami zielonymi kontynuujemy jazdΩ tzw. Drog▒ Kr≤lewsk▒ - utwardzonymi dr≤┐kami w samym sercu Puszczy. Po przekroczeniu granicy lasu i dotarciu do szosy nr 965 skrΩcamy w prawo i doje┐d┐amy do Bochni. TrasΩ tΩ mo┐na r≤wnie┐ zrealizowaµ w kierunku przeciwnym, wracaj▒c do Krakowa.

Druga propozycja zak│ada powr≤t do Krakowa z Lipnicy Murowanej przez úapan≤w, Gd≤w i WieliczkΩ szos▒ nr 966. Odcinek ten wynosi ok. 55 km. Po dotarciu do Much≤wki skrΩcamy nie w prawo, lecz w lewo (drogowskazy na WieliczkΩ), po kilkuset metrach zakrΩt w prawo za znakami i dalej g│≤wn▒ drog▒.

Trzeci, ostatni wariant jest kompilacj▒ poprzednich: z Krakowa przez Niepo│omice i PuszczΩ Niepo│omick▒ do Bochni, dalej jak w opisie trasy, a nastΩpnie powr≤t od Much≤wki przez WieliczkΩ. Trasa ta jest jednak stosunkowo d│uga (ok. 115 km), polecam j▒ zatem amatorom d│ugich dystans≤w.

Mam nadziejΩ, ┐e przedstawione propozycje pomog▒ niebanalnie spΩdziµ kt≤re╢ z niedzielnych popo│udni oraz gwarantujΩ silne wra┐enia z odwiedzin u wielkich kamieni.

Bogumi│ Kucza bikeBoard 5/1997

Copyright © BIKEBOARD - WYDAWNICTWO G╙RY, BARAN I S-KA, tel. (012) 4211482 Napisz do redakcji! Napisz do redakcji