bikeBoard - najwiΩkszy polski magazyn rowerowy
Powr≤t do strony g│≤wnej Co nowego na stronach bikeBoardu? Wszelkie porady: techniczne, treningowe... Testy rower≤w, osprzΩtu, innego szpeju Sport: zawody, wywiady z zawodnikami, DH, BMX Turystyka: trasy, opowie╢ci z wypraw R≤┐no╢ci, czyli to, co nie pasowa│o gdzie indziej Archiwalne numery bikeBoardu Odsy│acze do innych stron rowerowych Strefa Wolnego Handlu

Turystyka

Polskie wertepy

G≤ry Sto│owe

B│Ωdne Ska│y Na tle innych region≤w turystycznych Polski, G≤ry Sto│owe wydaj▒ siΩ stosunkowo mniej popularnym zak▒tkiem. Fakt ten ma jednak wielk▒ zaletΩ, bo trudniej rozjechaµ turyst≤w, gdy wreszcie jest z g≤rki i pΩdzisz 60 km/h... Nie uda│o mi siΩ sprawdziµ wszystkich istniej▒cych tam szlak≤w, ale na pocz▒tek proponujΩ dwie trasy, kt≤re powoduj▒ wzrost zawarto╢ci adrenaliny we krwi. Dowiedzia│em siΩ, ┐e w│adze lokalne nie maj▒ nic przeciwko MTB, ma│o tego - zamierzaj▒ wytyczyµ (i utrzymywaµ?) specjalne trasy. Po┐yjemy - zobaczymy; ale to z ca│▒ pewno╢ci▒ dobry pomys│, bo miejsca du┐o, a tereny - super.

W G≤rach Sto│owych Z Kudowy Zdr≤j na B│Ωdne Ska│y, Szczeliniec Wielki, Samotnik, do Fortu Karola mo┐na dojechaµ na rowerze, odwiedzaj▒c po drodze punkty widokowe, gwarantuj▒ce wspania│e doznania wzrokowo/plastyczne.

Kask uwa┐am zawsze za obowi▒zkowy na ka┐dej trasie, tutaj jednak szczeg≤lnie (du┐o niskich drzew, strome zjazdy, w niekt≤rych miejscach bardzo ╢lisko nawet w lecie). Mapa - mimo ┐e G≤ry Sto│owe nie s▒ tak rozleg│e - bardzo przydatna. Korzysta│em z wystarczaj▒co czytelnej mapy pt. "Kudowa Zdr≤j - plan miasta, G≤ry Sto│owe, okolice Kudowy Zdr≤j" wyd. Karta '95. DostΩpna w ka┐dym kiosku w Kudowie.

Poni┐ej opisane trasy powinny zapewniµ materia│ do snucia d│ugich opowiada± kolegom z dzielnicy. Kto raz spr≤buje tych teren≤w, z pewno╢ci▒ wr≤ci. Nale┐y te┐ pamiΩtaµ, ┐e znajdujemy siΩ w Parku Narodowym, a wiΩc pro╢ba o respekt dla natury; szlaki s▒ na tyle urozmaicone, ┐e nie ma powodu zbaczaµ z nich "na dziko". Za│▒czone zdjΩcia s▒ niestety takiej jako╢ci, jak▒ uda│o siΩ uzyskaµ z "idioten-camery" w czasie deszczowych dni. NastΩpnym razem bΩd▒ lepsze...

Trasa 1 - trudniejsza

Ca│a trasa zajmie osobie o przeciΩtnej kondycji ok. 6-8 godzin; w gor▒cy dzie± nie zaszkodzi wzi▒µ oko│o 1,5 litra wody do picia na osobΩ.

0.0 km   Wyje┐d┐amy z Kudowy Zdr≤j Drog▒ Stu ZakrΩt≤w - asfaltem, za czerwonym szlakiem.
0.1 km   W G≤rach Sto│owych SkrΩt w lewo na Jakubowice - nadal asfalt. D│ugi podjazd (ok. 1,5 km), o zmiennym nachyleniu; po miniΩciu Nest - O╢rodka Dziennikarskiego, pod▒┐amy za szlakiem w prawo, obok stodo│y, i dalej w lewo, ca│y czas pod g≤rΩ (zalecana pojemno╢µ p│uc - 8 litr≤w; poza tym uwaga na zakwasy nastΩpnego dnia!) drog▒, kt≤r▒ zapewne na wiosnΩ p│ynie potok. Wje┐d┐amy na grzbiet wzg≤rza - tu odpoczynek i kilka haust≤w doskona│ego powietrza - i dalej, swojego rodzaju nasypem, wje┐d┐amy w las. Podczas powrotu - o ile obierzemy tΩ trasΩ ponownie - warto rozwin▒µ maksymaln▒ prΩdko╢µ (nachylenie pozwala nawet na 70 km/h!) pokonaµ krΩte wy┐│obienia w terenie, na╢laduj▒c jazdΩ na torze bobslejowym. Efekt: zawarto╢µ adrenaliny we krwi = 99%!
2.7 km   Przecinamy kamienisto/glinianΩ drogΩ, zamieniaj▒c▒ siΩ ok. 100-150 m dalej w asfalt≤wkΩ do B│Ωdnych Ska│ (do g≤ry) lub do parkingu dolnego (w d≤│) i kontynujemy "mielenie" na niskim biegu (24/28 to wcale nie za ma│o...) czerwonym szlakiem, w kierunku B│Ωdnych Ska│. W czasie deszczu czeka nas raczej zamiana r≤l "je╝dziec-ko±" z rowerem. Doje┐dzamy szlakiem lub skracamy sobie (u│atwiamy) podjazd asfalt≤wk▒, o kt≤rej mowa wy┐ej do g≤rnego parkingu.
3.8 km   Zje┐d┐amy - p≤ki to mo┐liwe - zielonym szlakiem; dalej czeka nas co kilkadziesi▒t metr≤w przez ok. 1 km - albo przenoszenie roweru, albo ekwilibrystyka rodem z BMX-≤w. Jeste╢my mo┐e 5 metr≤w od granicy polsko-czeskiej, wyznaczonej przez urwisko. Oko│o 1 km dalej wracamy na czerwony szlak, w prawo pod g≤rΩ.
~5.3 km   No i teraz raj! By│em tam dwa razy - i dwa razy pada│ deszcz. Jednak trasa niezale┐nie od pory roku, mo┐e poza srog▒ zim▒, nadawa│aby siΩ nawet do zorganizowania zawod≤w MTB/cyklotrial. S▒ miejsca "szybkie", s▒ techniczne, trasa jest przy tym bardzo, bardzo urozmaicona.
~7.5 km   Punkt widokowy, przed Kr▒g│ym Mokrad│em. Dalej zjazd i przej╢cie przez »idavkΩ (w tym miejscu to jeszcze niewielki potok; nazwa czeska, polskiej - nie znalaz│em). NastΩpnie wej╢cie ok. 100 metr≤w z rowerem na ramieniu. I zn≤w jazda jak rzadko, sporo miejsc do skok≤w i ekwilibrystyki.
~9.5 km   Czerwony szlak skrΩca w lewo w d≤│ do Gaj≤wki; my kontynuujemy prosto szlakiem zielonym, po Lisim Grzbiecie. Coraz bardziej w▒sko i stromiej, stromiej w d≤│... Konia z rzΩdem (=rower z magur▒) i czeskie piwo temu, kto zjedzie bez "wy│o┐enia siΩ"! Na bardzo kr≤tkim odcinku zje┐d┐amy z ok. 890 m na poziom 809 m (╢cie┐ka). Jedziemy dalej prosto w kierunku Ptaka, 841 m npm - uwaga podjazd jest bardzo zdradliwy, p│askie i wilgotne kamienie - bardzo ╢liskie.
~11 km   Na Ptaku warto zrobiµ sobie przerwΩ na ma│e conieco oraz du┐▒ porcjΩ wspania│ych widok≤w przed powrotem do Kudowy. Mi│ych zjazd≤w na deser!

Trasa 2 - │atwiejsza

Ca│a trasa do pokonania w ok. 4-6 godzin.

0.0 km   Jedziemy z Kudowy (jak w trasie 1) a┐ do 2.7 km.
2.7 km   Rozdro┐e pod Lelkow▒; skrΩcamy w prawo w zielony szlak w d≤│, prowadz▒cy a┐ do dolnego parkingu przy drodze nr 387.
4.3 km   Parking; skrΩcamy w lewo asfalt≤wk▒, pod g≤rΩ, i jedziemy a┐ do drogowskazu na Duszniki Zdr≤j (skrΩt w prawo).
7.5 km   SkrΩcamy w lewo pod g≤rΩ, za zielonym szlakiem. Podjazd le╢n▒ dr≤┐k▒ a┐ do skrzy┐owania z tras▒ 1, przed podjazdem na Ptaka.
8.6 km   SugerujΩ odpoczynek, bo dalej karko│omny zjazd (spore nachylenie, ale i piΩkne widoki; wyb≤r nale┐y do Ciebie...) do Le╢nicz≤wki, w kierunku Kar│owa i dalej - Szczeli±ca.
~9.5 km   Jedziemy w lewo asfalt≤wk▒ do Kar│owa.
~10.7 km   SkrΩcamy w lewo na Szczeliniec Wielki, pod▒┐aj▒c czerwonym szlakiem lekko pod g≤rΩ.
11.6 km   Czerwony szlak skrΩca 270 stopni w prawo; my jedziemy prosto drog▒ miΩdzy Ma│ym a Wielkim Szczeli±cem. Na wyp│aszczeniu proponujΩ skrΩciµ w prawo do schroniska na Szczeli±cu (12.5 km).
12.5 km   Zje┐d┐amy z powrotem t▒ sam▒ tras▒ do Kar│owa i dalej do Le╢nicz≤wki.
15.5 km   Ostry podjazd w prawo pod g≤rΩ do miejsca, w kt≤rym proponowa│em przerwΩ; mo┐emy wr≤ciµ do Kudowy albo tak jak prowadzi od tego miejsca trasa 1, albo mo┐emy sobie zafundowaµ d│ugi, krΩty zjazd asfalt≤wk▒, wracaj▒c po swoich ╢ladach tras▒ 2.

Poprawka do trasy 2 (nades│a│ Tomek Ganicz)

Po pierwsze droga z Kar│owa w stronΩ Szczeli±ca ko±czy siΩ po ok. 200 m, a dalej prowadzi pieszy szlak, najpierw przez ci▒g prog≤w skalnych (powiedzmy, ┐e tu od biedy da siΩ jeszcze jechaµ), a potem szlak prowadzi bardzo stromo po starych niemieckich schodach, po kt≤rych siΩ ju┐ dalej zupe│nie nie da jechaµ, nawet maj▒c rower do trialu.

W miejscu, gdzie zaczynaj▒ siΩ schody, szlak przecina drogΩ le╢n▒, kt≤r▒ w prawo mo┐na dotrzeµ szlakiem do Wambierzyc, a w lewo (tam ┐adnego szlaku nie ma) mo┐na objechaµ Ma│y Szczeliniec, docieraj▒c do asfaltowej drogi dojazdowej do Pasterki.

Od wyp│aszczenia miΩdzy Szczeli±cami do schroniska na Szczeli±cu Wielkim te┐ siΩ raczej nie da siΩ jechaµ rowerem, bo najpierw s▒ znowu schody, a potem jest scie┐ka prowadz▒ca przez labirynt ska│ek, miejscami tak w▒ska, ┐e na piechotΩ trzeba siΩ tamtΩdy przeciskaµ "na p│ask" bez plecaka.

O zje╝dzie t▒ tras▒ z powrotem do Kar│owa te┐ raczej nie ma mowy, chyba ┐e kto╢ bardzo lubi zjazd po stromych schodach miΩdzy t│umem pieszych turyst≤w.

Uczciwy opis tego fragmentu trasy (ze zdjΩciami) jest te┐ na stronie Opolskich Hanys≤w.

Maciek Falkowski bikeBoard 7-8/1997

Copyright © BIKEBOARD - WYDAWNICTWO G╙RY, BARAN I S-KA, tel. (012) 4211482 Napisz do redakcji! Napisz do redakcji