home *** CD-ROM | disk | FTP | other *** search
/ The Unsorted BBS Collection / thegreatunsorted.tar / thegreatunsorted / texts / bbs_legal_info / iccpr.txt < prev    next >
Text File  |  1995-01-24  |  47KB  |  987 lines

  1.  
  2. ▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓
  3. ▓▓▓▓▓▓╔════════════════════════════════════════════════════════════════╗▓▓▓▓▓▓▓▓
  4. ▓▓▓▓▓▓║                                                                ║░░░▓▓▓▓▓
  5. ▓▓▓▓▓▓║      INTERNATIONAL COVENANT ON CIVIL AND POLITICAL RIGHTS      ║░░░▓▓▓▓▓
  6. ▓▓▓▓▓▓║ Adopted & opened for signature, ratification and accession by  ║░░░▓▓▓▓▓
  7. ▓▓▓▓▓▓║    General Assembly resolution 2200 A (XXI) of 16 Dec 1966;    ║░░░▓▓▓▓▓
  8. ▓▓▓▓▓▓║  Entry into force 23 March 1976 in accordance with article 49  ║░░░▓▓▓▓▓
  9. ▓▓▓▓▓▓║                                                                ║░░░▓▓▓▓▓
  10. ▓▓▓▓▓▓╚════════════════════════════════════════════════════════════════╝░░░▓▓▓▓▓
  11. ▓▓▓▓▓▓▓▓▓░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░▓▓▓▓▓
  12. ▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓
  13.  
  14.  
  15.                                    PREAMBLE
  16.  
  17. THE STATES PARTIES TO THE PRESENT COVENANT,
  18.  
  19. CONSIDERING that, in accordance with the principles proclaimed in the Charter
  20.   of the United Nations, recognition of the inherent dignity and of the equal
  21.   and inalienable rights of all members of the human family is the foundation
  22.   of freedom, justice and peace in the world,
  23.  
  24. RECOGNIZING that these rights derive from the inherent dignity of the human
  25.   person,
  26.  
  27. RECOGNIZING that, in accordance with the Universal Declaration of Human
  28.   Rights, the ideal of free human beings enjoying civil and political freedom
  29.   and freedom from fear and want can only be achieved if conditions are
  30.   created whereby everyone may enjoy his civil and political rights, as well
  31.   as his economic, social and cultural rights,
  32.  
  33. CONSIDERING the obligation of States under the Charter of the United Nations 
  34.   to promote universal respect for, and observance of, human rights and 
  35.   freedoms,
  36.  
  37. REALIZING that the individual, having duties to other individuals and the 
  38.   community to which he belongs, is under a responsibility to strive for the 
  39.   promotion and observance of the rights recognized in the present Covenant,
  40.  
  41. AGREE upon the following articles:
  42.  
  43.                                PART I
  44.  
  45. Article 1
  46.  
  47. (1) All peoples have the right of self-determination. By virtue of that right 
  48.   they freely determine their political status and freely pursue their 
  49.   economic, social and cultural development. 
  50.  
  51. (2) All peoples may, for their own ends, freely dispose of their natural
  52.   wealth and resources without prejudice to any obligations arising out of
  53.   international economic co-operation, based upon the principle of mutual
  54.   benefit, and international law. In no case may a people be deprived of its
  55.   own means of subsistence.
  56.  
  57. (3) The States Parties to the present Covenant, including those having
  58.   responsibility of the administration of Non-Self-Governing and Trust
  59.   Territories, shall promote the realization of the right of self-
  60.   determination, and shall respect that right, in conformity with the
  61.   provisions of the Charter of the United Nations.
  62.  
  63.                               PART II
  64.  
  65. Article 2
  66.  
  67. (1) Each State Party to the present Covenant undertakes to respect and to
  68.   ensure to all individuals within its territory and subject to its
  69.   jurisdiction the rights recognized in the present Covenant, without
  70.   distinction of any kind, such as race, colour, sex, language, religion,
  71.   political or other opinion, national or social origin, birth or other
  72.   status.
  73.  
  74. (2) Where not already provided for by existing legislative or other measures,
  75.   each State Party to the Present Covenant undertakes to take the necessary
  76.   steps, in accordance with its constitutional processes and with the 
  77.   provisions of the present Covenant, to adopt such legislative or other 
  78.   measures as may be necessary to give effect to the rights recognized in the 
  79.   present Covenant.
  80.  
  81. (3) Each State Party to the Present Covenant undertakes: 
  82.  
  83.    (a) To ensure that any person  whose rights or freedoms as herein
  84.   recognized are violated shall have an effective remedy, notwithstanding
  85.   that the violation may have been committed by persons acting in an official
  86.   capacity;
  87.  
  88.    (b) To ensure that any person claiming such a remedy shall have his
  89.   right thereto determined by competent judicial, administrative or
  90.   legislative authorities, or by any other competent authority provided for
  91.   by the legal system of the State, and to develop the possibilities of
  92.   judicial remedy;
  93.  
  94.    (c) To ensure that the competent authorities shall enforce such remedies
  95.   when granted.
  96.  
  97. Article 3
  98.  
  99.   The States Parties to the Present Covenant undertake to ensure the equal 
  100.   rights of men and women to the enjoyment of all civil and political rights 
  101.   set forth in the present Covenant. 
  102.  
  103. Article 4
  104.  
  105. (1) In time of public emergency which threatens the life of the nation and the 
  106.   existence of which is officially proclaimed, the States Parties to the 
  107.   present Covenant may take measures derogating from their obligations under 
  108.   the present Covenant to the extent strictly required by the exigencies of 
  109.   the situation, provided that such measures are not inconsistent with their 
  110.   other obligations under international law and do not involve discrimination 
  111.   solely on the ground of race, colour, sex, language, religion or social 
  112.   origin.
  113.  
  114. (2) No derogation from articles 6, 7, 8 (paragraphs 1 and 2),  11, 15, 16 and
  115.   18 may be made under this provision.
  116.  
  117. (3) Any State Party to the Present Covenant availing itself to the right of
  118.   derogation shall immediately inform the other States Parties to the Present
  119.   Covenant, through the intermediary of the Secretary-General of the United
  120.   Nations, of the provisions from which it has derogated and of the reasons
  121.   by which it was actuated. A further communication shall be made, through
  122.   the same intermediary, on the date on which it terminates such derogation.
  123.  
  124. Article 5
  125.  
  126. (1) Nothing in the present Covenant may be interpreted as implying for any
  127.   State, group or person any right to engage in any activity or perform any
  128.   act aimed at the destruction of any of the rights and freedoms recognized
  129.   herein or at their limitation to a greater extent than is provided for in
  130.   the present Covenant.
  131.  
  132. (2) There shall be no restriction upon or derogation from any of the
  133.   fundamental human rights recognized or existing in any State Party to the
  134.   Present Covenant pursuant to law, conventions, regulations or custom on the
  135.   pretext that the present Covenant does not recognize such rights or that it
  136.   recognizes them to a lesser extent.
  137.  
  138.                               PART III
  139.  
  140. Article 6
  141.  
  142. (1) Every human being has the inherent right to life. This right shall be 
  143.   protected by law. No one shall be arbitrarily deprived of his life.
  144.  
  145. (2) In countries which have not abolished the death penalty, sentence of death
  146.   may only  be imposed for the most serious crimes in accordance with the law
  147.   in force at the time of the commission of the crime and not contrary to the
  148.   provisions of the present Covenant and to the Convention on the Prevention
  149.   and Punishment of the Crime of Genocide. This penalty can only be carried
  150.   out pursuant to a final judgement rendered by a competent court.
  151.  
  152. (3) When deprivation of life constitutes the crime of genocide, it is
  153.   understood that nothing in this article shall authorize any State Party to
  154.   the Present Covenant to derogate in any way from any obligation assumed
  155.   under the provisions of the Convention on the Prevention and Punishment of
  156.   the Crime of Genocide.
  157.  
  158. (4) Anyone sentenced to death shall have the right to seek pardon or
  159.   commutation of the sentence. Amnesty, pardon or commutation of the sentence
  160.   of death shall be granted in all cases.
  161.  
  162. (5) Sentence of death shall not be imposed for crimes committed by persons
  163.   below eighteen years of age and shall not be carried out on pregnant women.
  164.  
  165. (6) Nothing in this article shall be invoked to delay or to prevent the
  166.   abolition of capital punishment by any State Party to the Present Covenant.
  167.  
  168. Article 7
  169.  
  170.   No one shall be subjected to torture or to cruel, inhumane or degrading 
  171.   treatment or punishment. In particular, no one shall be subjected without 
  172.   his free consent to medical or scientific experimentation.
  173.  
  174. Article 8
  175.  
  176. (1) No one shall be held in slavery; slavery and slave-trade in all their 
  177.   forms shall be prohibited.
  178.  
  179. (2) No one shall be held in servitude.
  180.  
  181. (3) (a) No one shall be required to perform forced or compulsory labour;
  182.  
  183.    (b) Paragraph 3(a) shall not be held to preclude, in countries where
  184.   imprisonment with hard labour may be imposed as a punishment for a crime,
  185.   the performance of hard labour in pursuance of a sentence to such
  186.   punishment by a competent court;
  187.  
  188.    (c) For the purpose of this paragraph the term "forced or compulsory
  189.   labour" shall not include:
  190.  
  191.      (i) Any work or service, not referred to in sub-paragraph (b),
  192.   normally required of a person who is under detention in consequence of a
  193.   lawful order of a court, or of a person during conditional release from
  194.   such detention;
  195.  
  196.      (ii) Any service of a military character and, in countries where
  197.   conscientious objection is recognized, any national service required by law
  198.   of conscientious objectors;
  199.  
  200.      (iii) Any service exacted in cases of emergency or calamity
  201.   threatening the life or well-being of the community;
  202.  
  203.      (iv) Any work or service which forms part of normal civil
  204.   obligations.
  205.  
  206. Article 9
  207.  
  208. (1) Everyone has the right to liberty and security of person. No one shall be 
  209.   subjected to arbitrary arrest or detention. No one shall be deprived of his 
  210.   liberty except on such grounds and in accordance with such procedure as are 
  211.   established by law.
  212.  
  213. (2) Anyone who is arrested shall be informed, at the time of arrest, of the
  214.   reasons for his arrest and shall be promptly informed of any charges
  215.   against him.
  216.  
  217. (3) Anyone arrested or detained on a criminal charge shall be brought promptly
  218.   before a judge or other officer authorized by law to exercise judicial
  219.   power and shall be entitled to trial within a reasonable time or to
  220.   release. It shall not be the general rule that persons awaiting trial shall
  221.   be detained in custody, but release may be subject to guarantees to appear
  222.   for trial, at any other stage of the judicial proceedings, and, should
  223.   occasion arise, for execution of the judgement.
  224.  
  225. (4) Anyone who is deprived of his liberty by arrest or detention shall be
  226.   entitled to take proceedings before a court, in order that that court may
  227.   decide without delay on the lawfulness of his detention and order his
  228.   release if the detention is not lawful.
  229.  
  230. (5) Anyone who has been the victim of unlawful arrest or detention shall have
  231.   an enforceable right to compensation.
  232.  
  233. Article 10
  234.  
  235.  
  236. (1) All persons deprived of their liberty shall be treated with humanity and
  237.   with respect for the inherent dignity of the human person.
  238.  
  239. (2) (a) Accused persons shall, save in exceptional circumstances, be
  240.   segregated from convicted persons and shall be subject to separate
  241.   treatment appropriate to their status as unconvicted persons;
  242.  
  243.    (b) Accused juvenile persons shall be separated from adults and brought
  244.   as speedily as possible to adjudication.
  245.  
  246. (3) The penitentiary system shall comprise treatment of prisoners the
  247.   essential aim of which shall be their reformation and social 
  248.   rehabilitation. Juvenile offenders shall be segregated from adults and 
  249.   accorded treatment appropriate to their age and legal status.
  250.  
  251. Article 11
  252.  
  253.   No one shall be imprisoned merely on the grounds of inability to fulfill a 
  254.   contractual obligation.
  255.  
  256. Article 12
  257.  
  258. (1) Everyone lawfully within the territory of a State shall, within that 
  259.   territory, have the right to liberty of movement and freedom to choose his 
  260.   residence.
  261.  
  262. (2) Everyone shall be free to leave any country, including his own.
  263.  
  264. (3) The above-mentioned rights shall not be subject to any restrictions except
  265.   those which are provided by law, are necessary to protect national
  266.   security, public order (ordre public), public health or morals or the
  267.   rights and freedoms of others, and are consistent with the other rights
  268.   recognized in the present Covenant.
  269.  
  270. (4) No one shall be arbitrarily deprived of the right to enter his own
  271.   country.
  272.  
  273. Article 13
  274.  
  275.   An alien lawfully in the territory of a State Party to the Present Covenant
  276.   may be expelled therefrom only in pursuance of a decision reached in
  277.   accordance with the law and shall, except where compelling reasons of
  278.   national security otherwise require, be allowed to submit reasons against
  279.   his expulsion and to have his case reviewed by, and be represented for the
  280.   purpose before, the competent authority or a person or persons especially
  281.   designated by the competent authority.
  282.  
  283. Article 14
  284.  
  285. (1) All persons shall be equal before courts and tribunals. In the
  286.   determination of any criminal charge against him, or of his rights and
  287.   obligations in a suit of law, everyone shall be entitled to a fair and
  288.   public hearing by a competent, independent and impartial tribunal
  289.   established by law. The Press and public may be excluded from all or part 
  290.   of the trial for reasons of morals, public order (ordre public) or national 
  291.   security in a democratic society, or when the interest of the private lives 
  292.   of the parties so requires, or to the extent strictly necessary in the 
  293.   opinion of the court in special circumstances where publicity would 
  294.   prejudice the interests of justice; but any judgement rendered in a 
  295.   criminal case or in a suit of law shall be made public except where the 
  296.   interest of juvenile persons otherwise requires or the proceedings concern 
  297.   matrimonial disputes or the guardianship of children. 
  298.  
  299. (2) Everyone charged with a criminal offense shall have the right to be
  300.   presumed innocent until proven guilty according to law.
  301.  
  302. (3) In the determination of any criminal charge against him, everyone shall be
  303.   entitled to the following minimum guarantees, in full equality:
  304.  
  305.    (a) To be informed promptly and in detail in a language which he
  306.   understands of the nature and cause of the charge against him;
  307.  
  308.    (b) To have adequate time and facilities for the preparation of his
  309.   defense and to communicate with a counsel of his own choosing;
  310.  
  311.    (c) To be tried without undue delay;
  312.  
  313.    (d) To be tried in his presence, and to defend himself in person or
  314.   through legal assistance of his own choosing; to be informed, if he does
  315.   not have legal assistance, of this right; to have legal assistance assigned
  316.   to him, in any case where the interests of justice so require, and without
  317.   payment by him in any such case if he does not have sufficient means to pay
  318.   for it;
  319.  
  320.    (e) To examine, or have examined, the witnesses against him and to
  321.   obtain the attendance and examination of witnesses on his behalf under the 
  322.   same conditions as witnesses against him;
  323.  
  324.    (f) To have the free assistance of an interpreter if he cannot 
  325.   understand or speak the language used in court;
  326.  
  327.    (g) Not to be compelled to testify against himself or to confess guilt.
  328.  
  329. (4) In the case of juvenile persons, the procedure shall be such as will take 
  330.   account of their age and the desirability of promoting their 
  331.   rehabilitation.
  332.  
  333. (5) Everyone convicted of a crime shall have the right to his conviction and 
  334.   sentence being reviewed by a higher tribunal according to law.
  335.  
  336. (6) When a person has by final decision been convicted of a criminal offense 
  337.   and when subsequently his conviction has been reversed or he has been 
  338.   pardoned on the ground that a new or newly discovered fact shows 
  339.   conclusively that there has been a miscarriage of justice, the person who 
  340.   has suffered punishment as a result of such conviction shall be compensated 
  341.   according to law, unless it is proved that the non-disclosure of the 
  342.   unknown fact is wholly or partially attributable to him.
  343.  
  344. (7) No one shall be liable to be tried or punished again for an offence for 
  345.   which he has already been finally convicted or acquitted in accordance with 
  346.   the law and penal procedure of each country.
  347.  
  348. Article 15
  349.  
  350. (1) No one shall be held guilty of any criminal offence on account of any act 
  351.   or omission which did not constitute a criminal offence, under national or 
  352.   international law, at the time when it was committed. Nor shall a heavier 
  353.   penalty be imposed than the one that was applicable at the time when the 
  354.   criminal offence was committed. If, subsequent to the commission of the 
  355.   offence, provision is made by law for the imposition of a lighter penalty, 
  356.   the offender shall benefit thereby.
  357.  
  358. (2) Nothing in this article hall prejudice the trial and punishment of any
  359.   person for any act or omission which, at the time when it was committed,
  360.   was criminal according to the general principles of law recognized by the
  361.   community of nations.
  362.  
  363. Article 16
  364.  
  365.   Everyone shall have the right to recognition everywhere as a person before
  366.   the law.
  367.  
  368. Article 17
  369.  
  370. (1) No one shall be subjected to arbitrary or unlawful interference with his
  371.   privacy, family, home or correspondence, nor to unlawful attacks on his
  372.   honour and reputation.
  373.  
  374. (2) Everyone has the right to the protection of the law against such
  375.   interference or attacks.
  376.  
  377. Article 18
  378.  
  379. (1) Everyone shall have the right to freedom of thought, conscience and
  380.   religion. This right shall include the freedom to have or adopt a religion
  381.   or belief of his choice, and freedom, either individually or in community
  382.   with others and in public or private, to manifest his religion or belief in 
  383.   worship, observance, practice and teaching.
  384.  
  385. (2) No one shall be subject to coercion which would impair his freedom to have
  386.   or adopt a religion or belief of his choice.
  387.  
  388. (3) Freedom to manifest one's religion or beliefs may be subject only to such
  389.   limitations as are prescribed by law and are necessary to protect public
  390.   safety, order, health, or morals or the fundamental rights and freedoms of
  391.   others.
  392.  
  393. (4) The States Parties to the Present Covenant undertake to have respect for
  394.   the liberty of parents and, when applicable, legal guardians to ensure the
  395.   religious and moral education of their children in conformity with their
  396.   own convictions.
  397.  
  398. Article 19
  399.  
  400.  
  401. (1) Everyone shall have the right to hold opinions without interference.
  402.  
  403. (2) Everyone shall have the right to freedom of expression; this right shall
  404.   include freedom to seek, receive and impart information and ideas of all
  405.   kinds, regardless of frontiers, either orally, in writing or in print, in
  406.   the form of art, or through any other media of his choice.
  407.  
  408. (3) The exercise of the rights provided for in paragraph 2 of this article
  409.   carries with it special duties and responsibilities. It may therefore be
  410.   subject to certain restrictions, but these shall be only as are provided by
  411.   law and are necessary:
  412.  
  413.    (a) For respect of the rights of others;
  414.  
  415.    (b) For the protection of national security or of public order (ordre
  416.   public), or of public health or morals.
  417.  
  418. Article 20
  419.  
  420. (1) Any propaganda for war shall be prohibited by law. 
  421.  
  422. (2) The advocacy of national, racial or religious hatred that constitutes
  423.   incitement to discrimination, hostility or violence shall be prohibited by
  424.   law.
  425.  
  426. Article 21
  427.  
  428.   The right of peaceful assembly shall be recognized. No restrictions may be
  429.   placed on the exercise of this right other than those imposed in conformity
  430.   with the law and which are necessary in a democratic society in the
  431.   interests of national security or public safety, public order (ordre
  432.   public), the protection of public health or morals or the protection of the
  433.   rights and freedoms of others.
  434.  
  435. Article 22
  436.  
  437. (1) Everyone shall have the right to freedom of association with others,
  438.   including the right to form and join trade unions for the protection of his
  439.   interests.
  440.  
  441. (2) No restrictions may be placed on the exercise of this right other then
  442.   those which are prescribed by law and which are necessary in a democratic
  443.   society in the interests of national security or public safety, public
  444.   order (ordre public), the protection of public health or morals or the
  445.   protection of the rights and freedoms of others. This article shall not
  446.   prevent the imposition of lawful restrictions on members of the armed
  447.   forces and of the police in their exercise of this rights.
  448.  
  449. (3) Nothing in this article shall authorize States Parties to the
  450.   International Labour Organization Convention of 1948 concerning Freedom of 
  451.   Association and Protection of the Right to Organize to take legislative 
  452.   measures which would prejudice, or to apply the law in such a manner as to 
  453.   prejudice, the guarantees provided for in that Convention.
  454.  
  455. Article 23
  456.  
  457. (1) The family is the natural and fundamental group unit of society and is
  458.   entitled to protection by society and the State.
  459.  
  460. (2) The right of men and women of marriageable age to marry and to found a
  461.   family shall be recognized.
  462.  
  463. (3) No marriage shall be entered into without the free and full consent of the
  464.   intending spouses.
  465.  
  466. (4) States Parties to the Present Covenant shall take appropriate steps to
  467.   ensure equality of rights and responsibilities of spouses as to marriage,
  468.   during marriage and at its dissolution. In the case of dissolution,
  469.   provision shall be made for the necessary protection of the children.
  470.  
  471. Article 24
  472.  
  473. (1) Every child shall have, without discrimination as to race, colour, sex,
  474.   language, religion, national or social origin, property or birth, the right
  475.   to such measures or protection as are required by his status as a minor, on
  476.   the part of his family, society and the state.
  477.  
  478. (2) Every child shall be registered immediately after birth and shall have a
  479.   name.
  480.  
  481. (3) Every child has the right to acquire a nationality.
  482.  
  483. Article 25
  484.  
  485.   Every citizen shall have the right and the opportunity, without any if the
  486.   distinctions mentioned in article 2 and without unreasonable restrictions:
  487.  
  488.    (a) To take part in the conduct of public affairs, directly or through
  489.   freely chosen representatives;
  490.  
  491.    (b) To vote and to be elected at genuine periodic elections which shall
  492.   be by universal and equal suffrage and shall be held by secret ballot,
  493.   guaranteeing the free expression of the will of the electors;
  494.  
  495.    (c) To have access, on general terms of equality, to public service in
  496.   his country.
  497.  
  498. Article 26
  499.  
  500.   All persons are equal before the law and are entitled without any
  501.   discrimination to the equal protection of the law. In this respect, the law
  502.   shall prohibit any discrimination and guarantee to all persons equal and
  503.   effective protection against discrimination on any ground such as race,
  504.   colour, sex, language, religion, political or other opinion, national or
  505.   social origin, property, birth or other status.
  506.  
  507. Article 27
  508.  
  509.   In those States in which ethnic, religious or linguistic minorities exist,
  510.   persons belonging to such minorities shall not be denied the right, in
  511.   community with other members of their group, to enjoy their own culture, to
  512.   profess and practise their own religion, or to use their own language.
  513.  
  514.                               PART IV
  515.  
  516. Article 28
  517.  
  518. (1) There shall be established a Human Rights Committee (hereafter referred to 
  519.   in the present Covenant as the Committee). It shall  consist of eighteen 
  520.   members and shall carry out the functions hereinafter provided.
  521.  
  522. (2) the Committee shall be composed of nationals of the States Parties to the
  523.   Present Covenant who shall be persons of high moral character and
  524.   recognized competence in the field of human rights, consideration being
  525.   given to the usefulness of the participation of some persons having legal
  526.   experience.
  527.  
  528. (3) The members of the Committee shall be elected and serve in their personal
  529.   capacity.
  530.  
  531. Article 29
  532.  
  533. (1) The members of the Committee shall be elected by secret ballot from a list
  534.   of persons possessing the qualifications prescribed in article 28 and
  535.   nominated for the purpose by the States Parties to the Present Covenant.
  536.  
  537. (2) Each State Party to the Present Covenant may nominate not more than two 
  538.   persons. These persons shall be nationals of the nominating State.
  539.  
  540. (3) A person shall be eligible for renomination. 
  541.  
  542. Article 30
  543.  
  544. (1) The initial election shall be held no later than six months after the date 
  545.   of entry into force of the present Covenant.
  546.  
  547. (2) At least four months before the date of each election to the Committee,
  548.   other than an election to fill a vacancy declared in accordance with
  549.   article 34, the Secretary-General of the United Nations shall address a
  550.   written invitation to the States Parties to the Present Covenant to submit
  551.   their nominations for membership of the Committee within three months.
  552.  
  553. (3) The Secretary-General of the United Nations shall prepare a list in
  554.   alphabetical order of all the persons thus nominated, with an indication of
  555.   the States Parties which have nominated them, and shall submit it to the
  556.   States Parties to the Present Covenant no later then one month before the
  557.   date of each election.
  558.  
  559. (4) Elections of the members of the Committee shall be held at a meeting of
  560.   the States Parties to the Present Covenant convened by the Secretary-
  561.   General of the United Nations at the Headquarters of the United Nations. At
  562.   that meeting, for which two thirds of the States Parties to the Present
  563.   Covenant shall constitute a quorum, the persons elected to the Committee
  564.   shall be those nominees who obtain the largest number of votes and an
  565.   absolute majority of the votes of the representatives of States Parties
  566.   present and voting.
  567.  
  568. Article 31
  569.  
  570. (1) The Committee may not include more than one national of the same State.
  571.  
  572. (2) In the election of the Committee, consideration shall be given to
  573.   equitable geographical distribution of membership and to the representation
  574.   of the different forms of civilizations and of the principal legal systems.
  575.  
  576. Article 32
  577.  
  578. (1) The members of the Committee shall be elected for a term of four years. 
  579.   They shall be eligible for re-election if renominated. However, the terms 
  580.   of nine of the members elected at the first election shall expire at the 
  581.   end of two years;immediately after the first election, the names of these 
  582.   nine members shall be chosen by lot by the Chairman of the meeting referred 
  583.   to in article 30, paragraph 4.
  584.  
  585. (2) Elections at the expiry of office shall be held in accordance with the
  586.   preceeding articles of this part of the present Covenant.
  587.  
  588. Article 33
  589.  
  590. (1) If, in the unanimous opinion of the other members of the Committee, a
  591.   member of the Committee has ceased to carry out his functions for any cause
  592.   other than absence of a temporary character, the Chairman of the Committee
  593.   shall notify the Secretary-General of the United Nations, who shall declare
  594.   the seat of that member to be vacant.
  595.  
  596. (2) In the event of the death or the resignation of a member of the Committee,
  597.   the Chairman shall immediately notify the Secretary-General of the United
  598.   Nations, who shall declare the seat vacant from the date of death or the
  599.   date on which the resignation takes effect.
  600.  
  601. Article 34
  602.  
  603. (1) When a vacancy is declared in accordance with article 33 and if the term
  604.   of office of the member to be replaced does not expire within six months of
  605.   the declaration of the vacancy, the Secretary-General of the United Nations
  606.   shall notify each of the States Parties to the Present Covenant, which may
  607.   within two months submit nominations in accordance with article 29 for the
  608.   purpose of filling the vacancy.
  609.  
  610. (2) The Secretary-General of the United Nations shall prepare a list in
  611.   alphabetical order of the persons thus nominated and shall submit it to the
  612.   States Parties to the Present Covenant. The election to fill the vacancy
  613.   shall then take place in accordance with the relevant provisions of this 
  614.   part of the present Covenant.
  615.  
  616. (3) A member of the Committee elected to fill a vacancy declared in accordance 
  617.   with article 33 shall hold office for the remainder of the term of the
  618.   members who vacated the seat on the Committee under the provisions of that
  619.   article.
  620.  
  621. Article 35
  622.  
  623.   The members of the Committee shall, with the approval of the General 
  624.   Assembly of the United Nations, receive emoluments from United Nations 
  625.   resources on such terms and conditions as the General Assembly may decide, 
  626.   having regard to the importance of the Committee's responsibility.
  627.  
  628. Article 36
  629.  
  630.   The Secretary-General of the United Nations shall provide the necessary 
  631.   staff and facilities for the effective performance of the functions of the 
  632.   Committee under the present Covenant.
  633.  
  634. Article 37
  635.  
  636. (1) The Secretary-General of the United Nations shall convene the initial 
  637.   meeting of the Committee at the Headquarters of the United Nations.
  638.  
  639. (2) After its initial meeting, the Committee shall meet at such times as shall
  640.   be provided by its rules of procedure.
  641.  
  642. (3) The Committee shall normally meet at the Headquarters of the United
  643.   Nations or at the United Nations office at Geneva.
  644.  
  645. Article 38
  646.  
  647.   Every member of the Committee shall, before taking up his duties, make a
  648.   solemn declaration in open committee that he will perform his functions
  649.   impartially and conscientiously.
  650.  
  651. Article 39
  652.  
  653. (1) The Committee shall elect its officers for a term of two years. They may 
  654.   be re-elected.
  655.  
  656. (2) The Committee shall establish its own rules of procedure, but these rules
  657.   shall provide, inter alia, that:
  658.  
  659.    (a) Twelve members shall constitute a quorum;
  660.  
  661.    (b) Decisions of the Committee shall be made by a majority vote of the
  662.   members present.
  663.  
  664. Article 40
  665.  
  666. (1) The States Parties to the Present Covenant undertake to submit reports on 
  667.   the measures they have adopted which give effect to the rights recognized 
  668.   herein and on the progress made in the enjoyment of those rights:
  669.  
  670.    (a) Within one year of the entry into force of the present Covenant for
  671.   the States Parties concerned;
  672.  
  673.    (b) Thereafter whenever the Committee so requests.
  674.  
  675. (2) All reports shall be submitted to the Secretary-General of the United
  676.   Nations, who shall transmit them to the Committee for consideration. 
  677.   Reports shall indicate the factors and difficulties, if any, affecting the 
  678.   implementation of the present Covenant.
  679.  
  680. (3) The Secretary-General of the United Nations may, after consultation with
  681.   the Committee, transmit to the specialized agencies concerned copies of
  682.   such parts of the reports as may fall within their field of competence.
  683.  
  684. (4) The Committee shall study the reports submitted by the States Parties to
  685.   the Present Covenant. It shall transmit its reports, and such general
  686.   comments as it may consider appropriate, to the States Parties. The
  687.   Committee may also transmit to the Economic and Social Council these
  688.   comments along with the copies of the reports it has received from States
  689.   Parties to the present Covenant.
  690.  
  691. (5) The States Parties to the Present Covenant may submit to the Committee
  692.   observations on any comments that may be made in accordance with paragraph
  693.   4 of this article.
  694.  
  695. Article 41
  696.  
  697. (1) A State Party to the Present Covenant may at any time declare under this
  698.   article that it recognizes the competence of the Committee to receive and
  699.   consider communications to the effect that a State Party claims that
  700.   another State Party is not fulfilling its obligations under the present
  701.   Covenant. Communications under this article may be received and considered
  702.   only if submitted by a State Party which has made a declaration recognizing
  703.   in regard to itself the competence of the Committee. No communication shall
  704.   be received by the Committee if it concerns a State Party which has not
  705.   made such a declaration. Communications received under this article shall
  706.   be dealt with in accordance with the following procedure:
  707.  
  708.    (a) If a State Party to the Present Covenant considers that another
  709.   State Party is not giving effect to the provisions of the present Covenant,
  710.   it may, by written communication, bring the matter to the attention of that
  711.   State Party. Within three months after the receipt of the communication,
  712.   the receiving State shall afford the State which sent the communication an
  713.   explanation or any other statement in writing clarifying the matter, which
  714.   should include, to the extent possible and pertinent, reference to domestic
  715.   procedures and remedies taken, pending, or available in the matter.
  716.  
  717.    (b) If the matter is not adjusted to the satisfaction of both States
  718.   Parties concerned within six months after the receipt by the receiving
  719.   State of the initial communication, either State shall have the right to
  720.   refer the matter to the Committee, by notice given to the Committee and to
  721.   the other State.
  722.  
  723.    (c) The Committee shall deal with a matter referred to it only after it
  724.   has ascertained that all available domestic remedies have been invoked and
  725.   exhausted in the matter, in conformity with the generally recognized
  726.   principles of international law. This shall not be the rule where the 
  727.   application of the remedies is unreasonably prolonged.
  728.  
  729.    (d) The Committee shall hold closed meetings when examining 
  730.   communications under this article.
  731.  
  732.    (e) Subject to the provisions of sub-paragraph (c), the Committee shall 
  733.   make available its good offices to the States Parties concerned with a view 
  734.   to a friendly solution to the matter on the basis of respect for human 
  735.   rights and fundamental freedoms as recognized under this article.
  736.  
  737.    (f) In any matter referred to it, the Committee may call upon the States 
  738.   Parties concerned, referred to in sub-paragraph (b), to supply any relevant
  739.   information.
  740.  
  741.    (g) The States Parties concerned, referred to in sub-paragraph (b), 
  742.   shall have the right to be represented when the matter is being considered
  743.   in the Committee and to make submissions orally and/or in writing.
  744.  
  745.    (h) The Committee shall, within twelve months after the date of receipt 
  746.   of the notice under sub-paragraph (b), submit a report:
  747.  
  748.       (i) If a solution within the terms of sub-paragraph (e) is reached,
  749.   the Committee shall confine its report to a brief statement of the facts
  750.   and the solution reached;
  751.    
  752.      (ii) If a solution within the terms of sub-paragraph (e) is not
  753.   reached, the Committee shall confine its report to a brief statement of the
  754.   facts; the written submission and record of the oral submission made by the
  755.   States Parties concerned shall be attached to the report.
  756.  
  757.    In every matter, the report shall be communicated to the States Parties
  758.   concerned.
  759.  
  760. (2) The provisions of this article shall come into force when ten States
  761.   Parties to the Present Covenant have made declarations under paragraph 1 of 
  762.   this article. Such declarations shall be deposited by the States Parties 
  763.   with the Secretary-General of the United Nations, who shall transmit copies 
  764.   thereof to the other States Parties. A declaration may be withdrawn at any 
  765.   time by notification to the Secretary-General. Such a withdrawal shall not 
  766.   prejudice the consideration of any matter which is the subject of a 
  767.   communication already transmitted under the article; no further 
  768.   communication by any State Party shall be received after the notification 
  769.   of withdrawal of the declaration has been received by the Secretary- 
  770.   General, unless the State Party has made a new declaration.
  771.  
  772. Article 42
  773.  
  774. (1) (a) If a matter referred to the Committee in accordance with article 41 
  775.   is not resolved to the satisfaction of the States Parties concerned, the 
  776.   Committee may, with the prior consent of the States Parties concerned, 
  777.   appoint an ad hoc Conciliation Commission (hereinafter referred to as the 
  778.   Commission). The good offices of the Commission shall be made available to 
  779.   the States Parties concerned with a view to an amicable solution of the
  780.   matter on the basis of respect for the present Covenant;
  781.  
  782.    (b) The Commission shall consist of five persons acceptable to the
  783.   States Parties concerned. If the States Parties concerned fail to reach
  784.   agreement within three months on all or part of the composition of the
  785.   Commission, the members of the Commission concerning whom no agreement has
  786.   been reached shall be elected by secret ballot by a two-thirds majority
  787.   vote of the Committee from among its members.
  788.  
  789. (2) The members of the Commission shall serve in their personal capacity. They
  790.   shall not be nationals of the States Parties concerned, or of a State not
  791.   party to he present Covenant, or of a State Party which has not made a
  792.   declaration under article 41.
  793.  
  794. (3) The Commission shall elect its own Chairman and adopt its own rules of
  795.   procedure.
  796.  
  797. (4) The meetings of the Commission shall normally be held at the Headquarters
  798.   of the United Nations or at the United Nations Office at Geneva. However,
  799.   they may be held at such other convenient places as the Commission may
  800.   determine in consultation with the Secretary-General of the United Nations
  801.   and the States Parties concerned.
  802.  
  803. (5) The secretariat provided in accordance with article 36 shall also service
  804.   the Commission appointed under this article.
  805.  
  806. (6) The information received and collated by the Committee shall be made
  807.   available to the Commission and the Commission may call upon the States
  808.   Parties concerned to supply any other relevant information.
  809.  
  810. (7) When the Commission has fully considered the matter, but in any event not 
  811.   later then twelve months after having been seized of the matter, it shall
  812.   submit to the Chairman of the Committee a report for communication to the 
  813.   States Parties concerned:
  814.  
  815.    (a) If the Commission is unable to complete its consideration of the 
  816.   matter within twelve months, it shall confine its report to a brief
  817.   statement of the status of its consideration of the matter;
  818.  
  819.    (b) If an amicable solution to the matter on the basis of respect for 
  820.   human rights as recognized in the present Covenant is reached, the
  821.   Commission shall confine its report to a brief statement of the facts and 
  822.   of the solution reached;
  823.  
  824.    (c) If a solution within the terms of sub-paragraph (b) is not reached, 
  825.   the Commission's report shall embody its findings on all questions of fact 
  826.   relevant to the issues between the States Parties concerned, and its views 
  827.   on the possibilities of an amicable solution of the matter. This report 
  828.   shall also contain the written submissions and a record of the oral 
  829.   submission made by the States Parties concerned;
  830.  
  831.    (d) If the Commission's report is submitted under sub-paragraph (c), the 
  832.   States Parties concerned shall, within three months of the receipt of the 
  833.   report, notify the Chairman of the Committee whether or not they accept the 
  834.   contents of the report of the Commission.
  835.  
  836. (8) The provisions of this article are without prejudice to the 
  837.   responsibilities of the Committee under article 41.
  838.  
  839. (9) The States Parties concerned shall share equally all the expenses of the 
  840.   members of the Commission in accordance with estimates to be provided by 
  841.   the Secretary-General of the United Nations.
  842.  
  843. (10) The Secretary-General of the United Nations shall be empowered to pay the 
  844.   expenses of the members of the Commission, if necessary, before
  845.   reimbursement by the States Parties concerned, in accordance with paragraph 
  846.   9 of this article.
  847.  
  848. Article 43
  849.  
  850.   The members of the Committee, and of the ad hoc conciliation commissions 
  851.   which may be appointed under article 42, shall be entitled to the 
  852.   facilities, privileges and immunities of experts on mission for the United 
  853.   Nations as laid down in the relevant sections of the Convention on the 
  854.   Privileges and Immunities of the United Nations.
  855.  
  856. Article 44
  857.  
  858.   The provisions for the implementation of the present Covenant shall apply 
  859.   without prejudice to the procedures prescribed in the field of human rights 
  860.   by or under the constituent instruments and conventions of the United 
  861.   Nations and the specialized agencies and shall not prevent the States 
  862.   Parties to the present Covenant from having recourse to other procedures 
  863.   for settling a dispute in accordance with general or special international 
  864.   agreements in force between them.
  865.  
  866. Article 45
  867.  
  868.   The Committee shall submit to the General Assembly of the United Nations, 
  869.   through the Economic and Social Council, an annual report of its 
  870.   activities.
  871.  
  872.                                PART V
  873.  
  874. Article 46
  875.  
  876.   Nothing in the present Covenant shall be interpreted as impairing the 
  877.   provisions of the Charter of the United Nations and of the constitutions of 
  878.   the specialized agencies which define the respective responsibilities of 
  879.   the various organs of the United Nations and of the specialized agencies in 
  880.   regard to the matters dealt with in the present Covenant.
  881.  
  882. Article 47
  883.  
  884.   Nothing in the present Covenant shall be interpreted as impairing the 
  885.   inherent right of all peoples to enjoy and utilize fully and freely their 
  886.   natural wealth and resources. 
  887.  
  888.                               PART VI
  889.  
  890. Article 48
  891.  
  892. (1) The present Covenant is open for signature by any State Member of the 
  893.   United Nations or member of any of its specialized agencies, by any State 
  894.   Party to the Statute of the International Court of Justice, and by any 
  895.   other State which has been invited by the General Assembly of the United 
  896.   nations to become party to the present Covenant.
  897.  
  898. (2) The present Covenant is subject to ratification. Instruments of
  899.   ratification shall be deposited with the Secretary General of the United
  900.   Nations.
  901.  
  902. (3) The present Covenant shall be open to accession by any State referred to
  903.   in paragraph 1 of this article.
  904.  
  905. (4) Accession shall be effected by the deposit of an instrument of accession
  906.   with the Secretary-General of the United Nations.
  907.  
  908. (5) The Secretary-General of the United Nations shall inform all States which 
  909.   have signed this Covenant or acceded to it of the deposit of each
  910.   instrument of ratification or accession.
  911.  
  912. Article 49
  913.  
  914. (1) the present Covenant shall enter into force three months after the date of 
  915.   the deposit with the Secretary-General of the United Nations of the thirty- 
  916.   fifth instrument of ratification or instrument of accession.
  917.  
  918. (2) For each State ratifying the present Covenant or acceding to it after the 
  919.   deposit of the thirty-fifth instrument of ratification or instrument of
  920.   accession, the present Covenant shall enter into force three months after 
  921.   the date of the deposit of its own instrument of ratification or instrument 
  922.   of accession.
  923.  
  924. Article 50
  925.  
  926.   The Provisions of the present Covenant shall extend to all parts of federal 
  927.   States without any limitation or exceptions.
  928.  
  929. Article 51
  930.  
  931. (1) Any State Party to the present Covenant may propose an amendment and file 
  932.   it with the Secretary-General of the United Nations. The Secretary-General 
  933.   of the United Nations shall thereupon communicate any proposed amendments 
  934.   to the States Parties to the present Covenant with a request that they 
  935.   notify him whether they favour a conference of States Parties for the 
  936.   purpose of considering and voting upon the proposals. In the event that at 
  937.   least one third of all States Parties favours such a conference, the 
  938.   Secretary-General shall convene the conference under the auspices of the 
  939.   United Nations. Any amendments adopted by a majority of the States Parties 
  940.   present and voting at the conference shall be submitted to the General 
  941.   Assembly of the United Nations for approval.
  942.  
  943. (2) Amendments shall come into force when they have been approved by the
  944.   General Assembly of the United Nations and accepted by a two-thirds
  945.   majority of the States Parties to the present Covenant in accordance with
  946.   their respective constitutional processes.
  947.  
  948. (3) When amendments come into force, they shall be binding on those States
  949.   Parties which have accepted them, other States Parties still being bound by
  950.   the provisions of the present Covenant and earlier amendments which they
  951.   have accepted.
  952.  
  953. Article 52
  954.  
  955.   Irrespective of the notifications made under article 48, paragraph 5, the
  956.   Secretary-General of the United Nations shall inform all States referred to
  957.   in paragraph 1 of the same article of the following particulars:
  958.  
  959.    (a) Signatures, ratifications and accessions under article 48;
  960.  
  961.    (b) The date of the entry into force of the present Covenant under
  962.   article 49 and the date of entry into force of any amendments under
  963.   article 51.
  964.  
  965. Article 53
  966.  
  967. (1) The present Covenant, of which the Chinese, English, French, Russian and 
  968.   Spanish texts are equally authentic, shall be deposited in the archives of 
  969.   the United Nations.
  970.  
  971. (2) The Secretary-General of the United Nations shall transmit certified 
  972.   copies of the present Covenant to all States referred to in article 48.
  973.  
  974.  
  975. █▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀█
  976. █ Electronic version prepared by:   The North America Project                 █
  977. █                                   Andrew A. Reding, Director                █
  978. █                                                                             █
  979. █                                   WORLD POLICY INSTITUTE                    █
  980. █                                   65 Fifth Ave Suite 413                    █
  981. █                                   New York NY  10003                        █
  982. █                                   (212) 229-5808                            █
  983. █                                                                             █
  984. █ Intended for universal replication and distribution free of charge          █
  985. █ with the objective of informing the public about international human rights █
  986. █▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄█
  987.