
Sheet1

Page 1

COUN
AD
AE
AF
AG
AL
AM
AO
AQ
AR
AT
AU
AZ
BA
BB
BD
BE
BF
BG
BH
BI
BJ
BN
BO
BR
BS
BT
BW
BY
BZ
CA
CF
CG
CH
CI
CL
CM
CN
CO
CR
CU
CV
CY
CZ
DE
DJ
DK
DM
DO



Sheet1

Page 2

DZ
EC
EE
EG
ER
ES
ET
FI
FJ
FM
FR
GA
GB
GD
GE
GH
GM
GN
GQ
GR
GT
GW
GY
HK
HN
HR
HT
HU
ID
IE
IL
IN
IQ
IR
IS
IT
JM
JO
JP
KE
KG
KH
KI
KM
KN
KP
KR
KW
KZ



Sheet1

Page 3

LA
LB
LC
LI
LK
LR
LS
LT
LU
LV
LY
MA
MC
MD
MG
MH
MK
ML
MM
MN
MR
MT
MU
MV
MW
MX
MY
MZ
NA
NE
NG
NI
NL
NO
NP
NR
NZ
OM
PA
PE
PG
PH
PK
PL
PT
PW
PY
QA
RO



Sheet1

Page 4

RU
RW
SA
SB
SC
SD
SE
SG
SI
SL
SM
SN
SO
SQ
SR
ST
SV
SY
SZ
TD
TG
TH
TJ
TM
TN
TO
TR
TT
TV
TW
TZ
UA
UG
US
UY
UZ
VA
VC
VE
VN
VU
WS
YE
YU
ZA
ZM
ZR
ZW



Sheet1

Page 5

FREESP_T,C,254
No political censorship since 1993
Western print media are censored for taste and political correctness
Information is regulated by individual factions in the areas which they control
Laws forbid political interference with the media, but the opposition press still faces suppression
Since the fall of communism there has been no official censorship
Criticism of the government is not tolerated in practice
The constitution recognizes freedom of speech.
There are no daily newspapers produced in Antarctica. Any papers would have to be brought in from the home countries
Freedom guaranteed by the constitution, but media subject to government pressure in practice
Media is, for the most part, independent of the government. It is relatively conservative
The press is free from government control
No press comment critical of the government is tolerated
Censorship imposed owing to war
Freedom of expression guaranteed by the constitution. Defamation law restrictive to investigative journalism
Political intervention in the media, which was greatly reduced in 1990, is on the rise
Censorship is banned under the constitution. All types of media tend to be divided by language
In spite of press freedom guarantees in the 1991 constitution, political censorship still exists
Nominally free press since 1989
The information ministry is relatively liberal. However, the press is still semi-controlled
The media are state-controlled. General thaw in censorship since 1992 constitution in theory. Media has been regularly liberalized
Although freedom of expression is guaranteed under the constitution, the press is quick to defend its rights
Extensive censorship, including foreign papers. Pictures deemed lewd or blasphemous by Religious Affairs Ministry are blacked out
Little formal censorship, but local journalists rarely comment on the drugs business for fear of reprisals
There has officially been freedom from censorship since the military withdrew from politics in 1985
No restrictions on political reporting
All media are controlled by the government
There is no overt censorship
High level of state censorship
Journalists have occasionally been detained for criticizing the government
No political censorship
Although an opposition press has developed, censorship can still be imposed
In theory, all censorship restrictions have been lifted. However, occasional acts of censorship and press intimidation are still reported
Freedom of expression is guaranteed
Despite reduction in censorship since 1990, the press is still subject to controls
Many of the army's powers over the press imposed during the Pinochet regime have yet to be repealed
Press censorship eased in 1990, but is still fairly severe
The government still attempts to enforce tight censorship, often by withdrawal of licences
In theory the press is free, but in practice there is some political censorship. Journalists tend to avoid criticizing drugs cartels
Journalists are supposed to join <I2>Colegio</I2>, a state-run trade union, effectively run by the government
Government censorship; demand for more outspoken media is growing
Since multi-partyism, virtually no censorship
Freedom of speech is guaranteed in both Cyprus and the TRNC
No official censorship
No political censorship
The press was freed from restrictions in 1992, but with little effect; most is still state-owned
Media censorship is forbidden by the constitution
Journalists accuse the government of placing them under pressure to reveal sources
No overt censorship laws, though many instances of newspapers caving in to state pressure



Sheet1

Page 6

The media are under government control
Freedom of speech is guaranteed
Little censorship for Estonians; Russian access to the media is decreasing
Free press in theory, but government restrictions in practice
Most of the media is controlled by the government
Freedom of expression, though <ABBR>tv</ABBR> is vulnerable to government pressure
There is now considerable freedom of expression compared with the blanket censorship of the Mengistu years
There is no censorship of the media
Under newly introduced restrictions, no aspersions may be cast on the Fijian leadership
No political restrictions
The media have been free of state control since the 1980s
No restrictions
No political restrictions
Freedom of expression guaranteed under the constitution. Little government censorship
Government censorship is widespread
Self-censorship by press. Overt criticism of government is not tolerated
Increasingly restrictions are being imposed on the media
Although there has been a relaxation of strict censorship, political parties are still communicating through pamphlets
Censorship is liable to be arbitrarily and suddenly imposed
The press is free from government interference; however, the state broadcasting services are under strong government control
The media are ostensibly free, but journalists are still subjected to beatings and death threats, despite the return to civilian rule
Censorship is still strong, but press freedom has increased markedly since 1991
A relaxation of government pressure on the media has been seen in recent years
Some self-censorship has reportedly been exercised in the run-up to 1997. China has an aversion to freely distributed information
Although the media are officially free, some journalists will accept bribes to misreport. Left-wing publications may receive death threats
The government has extended its influence over the media. The <ABBR>hdz</ABBR> effectively controls <I2>Hina</I2>, the national news agency
Radio stations shut down by the military have reopened. Newspapers, almost exclusively in French, are not accessible to most Creoles
Little government censorship of the press
The government maintains tight control of all media outlets
There is no official censorship, but there can be self-censorship on moral issues
Foreign journalists are monitored. The media are constrained by extensive military and security censorship and other administrative restrictions
Some censorship of the press. Western <ABBR>tv</ABBR> soaps and films widely considered unsuitable
Tight government censorship
Censorship was introduced by the stringent Press Law of 1979. Infringement is treated as a criminal offence
Freedom of expression is guaranteed
No censorship restrictions
Freedom of expression is guaranteed under the constitution
Widespread self-censorship of the press, in accordance with government guidelines
No political restrictions
Criticism of the government is not tolerated in practice
There is no censorship
The government has extended its influence over the media
No restrictions on political reporting
The press had little political independence after the 1990 coup attempt, but since then, the situation has slowly been improving
No political restrictions
Total censorship. No foreign publications permitted. Radios have fixed dials
The media are free of direct governmental interference
There is officially no press censorship. However, the government acts swiftly against publishers who breach informal guidelines
Censorship exists. Neither direct criticism of the president nor the incitement of ethnic tension



Sheet1

Page 7

Tight government control of media
The press has greater freedom than in any other country in the Arab world
Generally free, although some government sensitivity about phone-in radio programmes
No restrictions
Little press freedom due to Tamil-Sinhalese conflict. Government is able to enact emergency controls
Criticism of the government in the press was dangerous from 1980 until the fall of the Doe regime
Censorship has reduced since the previous military regime, under which the editor of the <I2>Mirror</I2> was deported to Kenya
No restrictions on political reporting
Freedom of expression is guaranteed by law
Officially none. Russians have restricted access to the media
The media are under strict government control
Criticism of the king is not allowed
Freedom of expression guaranteed under constitution
Media are relatively free from state control
Censorship exists, but is limited
The media are generally free of censorship
No censorship restrictions
The constitution of 1992 guarantees freedom of expression. There are no restrictions on political reporting
No press freedom since 1962. All private periodicals and books have to be registered with, and approved by, the Ministry of Information
All restrictions on reporting have been removed
There are still instances of censorship
Freedom of expression guaranteed under constitution
Freedom of expression is guaranteed under the constitution. Foreign satellite <ABBR>tv</ABBR> broadcasts are subject to government approval
New libel laws are being implemented by the government against journalists
The media, formerly under tight government control, are now free
Free in practice, but power of government advertising a strong incentive against criticism. Several critical journalists have been murdered
All news bulletins for radio and <ABBR>tv</ABBR> by Department of Broadcasting
The press is now free
Since 1990, press freedom has been guaranteed under the constitution
The 1992 constitution guaranteed freedom of expression; there is an official press
Foreign journalists have been expelled for questioning corruption in government
The press is now relatively outspoken
Freedom of press is guaranteed by the constitution. The Netherlands has Europe's most liberal laws on censorship
No government censorship
Press freedom is guaranteed under the new constitution
Freedom of speech is protected by law
There is no censorship of the media
There is no public expression of criticism of the government as all press is censored
The Inter-American Press Society in 1995 removed Panama from its list of countries respecting total press freedom
Press freedom is theoretically guaranteed. In practice, the media are expected to denounce terrorists and keep silent on human rights abuses
Freedom of speech is protected by law; the Bougainville uprising prompted limited censorship
The media practice self-censorship and are inclined to be deferential to the government in power
No political censorship in theory
Free, but broadcast media must by law reflect Christian values
There is full freedom from censorship and the press is entirely independent
No political restrictions
The press is free in theory and banned newspapers have reopened, but there have been some recent instances of shootings and beatings of journalists
The press is subject to censorship
In 1994, the government reimposed political reporting restrictions, which had been lifted in 1989



Sheet1

Page 8

No political restrictions, though temporary censorship may occur
Under the <ABBR>mrnd<ABBR>-led government there were many instances of opposition journalists being harassed
Control of the media is achieved through the Ministry of Information, which controls the national news agency and the broadcasting services
Minimal government interference
Freedom of expression has been permitted since 1992
Tight government control of the media
Government censorship is non-existent
The press is completely regulated
The media are free from government interference
Relaxation of restrictions has been promised. Journalists have sometimes been imprisoned
There is full freedom of expression
Opposition parties have limited access to the <ABBR>tv</ABBR> station. Together they are permitted 50% of viewing time; the rest goes to the ruling party
Following the overthrow of the Siad Barre regime, independent newspapers have been established
Press freedom is generally assured, though access is limited for minorities
Censorship has eased since the return to democratic government in 1991
The press was strictly controlled until 1988, but censorship rules have now been relaxed
Harassment of 11 community radio stations; 4 independent <ABBR>tv</ABBR> stations have one owner
The media are under strict government control
The media are strictly controlled. Editors must get permission before publishing sensitive articles
The government claims to support press freedom, but interference in editorial decisions has been reported
The total censorship which existed prior to 1990 has eased. However, the new independent press is subject to severe intimidation
Criticism of the King is not tolerated
Journalists who criticize the government may be risking their lives
The government controls all media. Censorship is widespread
The press has enjoyed considerable freedom since 1987, but government still interferes at times
Censorship tends to be self-imposed. Outspoken slander or attacks on the King are not acceptable
Harsh laws inhibit freedom of expression
No restrictions on political reporting
There is no censorship of the media
Criticism of the government is discouraged
Censorship is now minimal. There has been a great increase in the number of independent publishers
There is no tradition of investigative journalism
The press has been free since 1986. Comment likely to cause ethnic tension is banned
Freedom of press guaranteed in constitution
Full freedom of expression is guaranteed by the constitution
The media operate under tight political and religious censorship
The Vatican regards freedom of expression as a fundamental human right. The Vatican's media promote the Catholic Church's beliefs and views
Journalists and radio news editors have been subjected to government intimidation
Attempts have been made to intimidate any press which is critical of the government
Tightly controlled
There is no censorship
Fairly open criticism of the government is possible
The media are under tight government control
Independent <ABBR>tv</ABBR> and radio stations have been targets of harassment and police raids
Censorship regulations imposed under apartheid have been dismantled
Little press censorship by government
Press censorship has relaxed since 1990
There is no official censorship



Sheet1

Page 9

NEWSPAP_T,C,254
There are 2 daily newspapers, <I2>Diario d'Andorra</I2> and <I2>Poble Andorra</I2>
There are 8 daily newspapers. The leading Arabic newspaper is <I2>Al-Ittihad</I2>. <I2>Emirates News</I2> is its English-language counterpart
There are 4 daily newspapers, including <I2>Hewad</I2> and the <I2>K&257;bul New Times</I2>
The <I2>Observer</I2> is a daily newspaper. The leading paper is the weekly <I2>Outlet</I2>
There are several daily newspapers, including <I2>Republika</I2>, <I2>Rilindja Demokratike</I2>, and <I2>Z‰rii Popullit</I2>, the best-selling newspaper
There are 45 national newspapers, including <I2>Golos Armenii</I2>, <I2>Hayastan</I2> and <I2>Hayastani Hanrapetutyun</I2>
There is 1 daily newspaper, <I2>O Jornal de Angola</I2>

There are 220 daily newspapers. <I2>Clarin</I2> and <I2>Cronica</I2> are market leaders
There are 33 daily newspapers, including the leading <I2>Die Presse</I2>
Most newspapers circulate within their state. The leading papers are the <I2>Sydney Morning Herald</I2>, <I2>The Age</I2> and <I2>The Australian</I2>
There are 151 newspapers published, including 133 in Azerbaijani
There are 2 daily newspapers. <I2>Oslobodjenje (Liberation)</I2> has appeared every day since the start of war
There are 2 daily newspapers, the <I2>Barbados Advocate</I2> and the <I2>Nation</I2>
There are 40 daily newspapers. <I2>Dainik Ittefaq</I2> has the highest circulation
There are 33 daily newspapers; 18 in French, 14 in Dutch and 1 in German
There are 3 daily newspapers, <I2>Sidwaya</I2>, <I2>Le Pays</I2> and <I2>Observateur Paalga</I2>
There are 14 daily newspapers, including <I2>Demokratsiya</I2>, <I2>Duma</I2>, <I2>Zemya</I2> and <I2>Trud</I2>
There are 3 main daily newspapers, <I2>Akhbar al-Khalij</I2>, its English language companion <I2>Gulf Daily News</I2> and <I2>Al-Ayam</I2>
There is 1 daily newspaper, <I2>Le Renouveau du Burundi</I2>, published by the government.
There are 2 daily newspapers, <I2>L'Observateur</I2> and <I2>Le Soleil</I2>
There are 2 newspapers, the daily <I2>Borneo Bulletin</I2> and the weekly <I2>Berita Brunei</I2>
There are 15 daily newspapers, including the best-selling <I2>Presencia</I2>
There are 293 daily newspapers. The leading newspapers include <I2>A Folha de S&atilde;o Paulo</I2>, <I2>Jornal do Brasil</I2> and <I2>O Globo</I2>
There are 3 daily newspapers, the <I2>Nassau Guardian</I2>, the <I2>Tribune</I2> and the <I2>Freeport News</I2>
There are no daily newspapers. <I2>Kuensel</I2> is published weekly by the government in Dzongkha, English and Nepali
There is 1 daily newspaper, <I2>Dikgang Tsa Gompieno</I2>, published by the government
There are 216 newspapers, of which almost two-thirds are published in Belorussian
There are no daily newspapers. The leading papers are the weekly <I2>Belize Times</I2>, the <I2>People's Pulse</I2> and the <I2>Reporter</I2>
There are 110 daily newspapers, including the <I2>Globe and Mail</I2>, the <I2>Toronto Star</I2>, <I2>Le Journal de Montr‚al</I2> and <I2>La Presse</I2>
There is 1 daily newspaper, <I2>E Le Songo</I2>
There are 2 daily newspapers, <I2>Mweti</I2> and <I2>Aujourd'hui</I2>
There are almost 100 daily newspapers. The largest circulations are held by <I2>Tages Anzeiger</I2> and the Zrich-based tabloid <I2>Blick</I2>
There are 2 daily newspapers, <I2>Fraternit‚-Matin</I2> and <I2>Ivoire-Soir</I2>, both published by the government
There are 33 daily newspapers. These include <I2>El Mercurio</I2> and the best-selling <I2>La Tercera de la Hora</I2>
There is 1 daily newspaper, <I2>Le Tribune du Cameroun</I2>, with a weekly edition in English, <I2>Cameroon Tribune</I2>
There are 1775 newspapers. <I2>Renmin Ribao</I2> is the <ABBR>ccp</ABBR> daily; <I2>China Daily</I2> is published in English
There are 32 daily newspapers. <I2>El Tiempo</I2> and <I2>El Espectador</I2> are the largest
There are 4 daily newspapers, <I2>La Naci¢n</I2>, <I2>La Rep£blica</I2>, <I2>La Prensa Libre</I2> and <I2>Extra</I2>
There are 4 daily newspapers. <I2>Granma</I2>, published by the government, has the biggest circulation
There are no daily newspapers. Weekly newspapers include <I2>Voz do Povo</I2>, published by the government
There are 10 daily newspapers. The largest is <I2>Fileleftheros</I2> and others include <I2>Charavgi</I2>, <I2>Simerini</I2> and <I2>Alithia</I2>

There are 400 daily newspapers, including the <I2>Frankfurter Allgemeine Zeitung</I2>, the <I2>Sddeutsche Zeitung</I2> and <I2>Die Welt</I2>
There are no daily newspapers. The only weekly, <I2>La Nation de Djibouti</I2>, is published by the government
There are 49 daily newspapers, including <I2>BT</I2>, <I2>Politiken</I2>, <I2>Ekstra Bladet</I2> and <I2>Berlingske Tidende</I2>
There are no daily newspapers. The dominant newspaper is the bi-weekly <I2>New Chronicle</I2>, which takes a centre-left editorial stance
There are 12 daily newspapers, including <I2>List¡n Diario</I2>, <I2>Ultima Hora</I2>, <I2>El Nacional de Ahora</I2>, <I2>El Caribe</I2>

There are 9 daily newspapers. <I2>Mlad  Fronta Dnes</I2> has the largest circulation



Sheet1

Page 10

There are 6 daily newspapers, all of which are state-owned. The leading daily paper is <I2>Ach-Cha'ab</I2>
There are 36 daily newspapers. The most popular are <I2>El Universo</I2> and <I2>El Comercio</I2>
There are 158 newspapers. The main daily newspapers are <I2>Rahva H„„l</I2>, <I2>P„evaleht</I2> and <I2>Postimees</I2>
There are 17 daily papers. Those with the highest circulation are the prestigious, serious <I2>Al Ahram</I2> and the more popular <I2>Al Akhbar</I2>
<I2>New Eritrea</I2>, owned by the <ABBR>pfdj</ABBR>, is published every 3 days in Tigrinya and Arabic
There are 102 daily newspapers, including <I2>ABC</I2>, <I2>Ya</I2> and <I2>El Pa¡s</I2>
There are 3 daily newspapers, <I2>Addis Zemen</I2>, <I2>Ethiopian Herald</I2> and <I2>Hibret</I2>, all published by the government
There are 103 daily papers. The most important are <I2>Helsingin Sanomat</I2>, <I2>Uusi Suomi</I2>, <I2>Turun Sanomat</I2>, <I2>Aamulehti</I2>, <I2>Kaleva</I2>
There are 2 English-language dailies, the <I2>Fiji Times</I2> and the <I2>Daily Post</I2>. <I2>Nai Lalakai</I2> and <I2>Shanti Dut</I2> are the Fijian and Indian weeklies
There is only one national newspaper, <I2>The National Union</I2>
There are 77 daily newspapers, including the Paris-based <I2>Le Monde</I2>, <I2>Lib‚ration</I2> and <I2>Le Figaro</I2>. <I2>Ouest-France</I2> has the highest circulation
There are 2 daily newspapers, <I2>L'Union</I2> and <I2>Gabon-Matin</I2>
There are 12 national dailies, including <I2>The Times</I2>, <I2>The Daily Telegraph</I2>, <I2>The Independent</I2> and <I2>The Guardian</I2>
There are no daily newspapers. The <I2>Grenadian Voice</I2> and the <I2>Grenada Guardian</I2> are published weekly
There are 149 newspapers, 128 of which are published in Georgian. These include <I2>Sakartvelos Respublika</I2>, <I2>Eri</I2> and <I2>Mamuli</I2>
There are 3 daily newspapers, the <I2>Ghanaian Times</I2>, the <I2>People's Daily Graphic</I2> and the <I2>Pioneer</I2>
There are no daily newspapers. <I2>The Gambia Weekly</I2> and <I2>The Gambia Times</I2> are prominent
There is 1 daily newspaper, <I2>Fonike</I2>
There is no regular daily press. The formerly daily newspaper <I2>Poto Poto</I2> now appears irregularly
There are 138 daily newspapers. <I2>Eleftheros Typos</I2> has the largest readership, with 167,000 readers

There are 2 daily newspapers, <I2>Voz da Guin‚</I2> and <I2>N“ Printcha</I2>, published by the government
There is 1 daily newspaper, the <I2>Guyana Chronicle</I2>, published by the government
41 daily newspapers, 31 in Chinese and 2 in English, existed prior to a 1995 price war
There are 4 daily newspapers, <I2>La Prensa</I2>, <I2>El Heraldo</I2>, <I2>La Tribuna</I2> and <I2>El Tiempo</I2>
There are 9 daily newspapers, published locally, including <I2>Vercenji List</I2> in Zagreb and <I2>Slobodna Dalmacija</I2> in Split
There are 5 daily newspapers, <I2>Le Nouveau Monde</I2>, <I2>L'Union</I2>, <I2>Le Nouvelliste</I2>, <I2>Le Matin</I2> and <I2>Panorama</I2>
There are 7 daily newspapers, including <I2>Nepszabadsag</I2> and <I2>Nepszava</I2>
There are 97 daily newspapers. <I2>Kompas</I2> and <I2>Suara Pembaruan</I2> have the largest circulations
There are 7 daily newspapers. These include the <I2>Irish Times</I2> and the <I2>Irish Independent</I2>
There are 22 daily newspapers. The leading papers are the Hebrew <I2>Ha'aretz</I2> and <I2>Davar</I2>, and the English <I2>Jerusalem Post</I2>
There are 2,280 daily newspapers. The <I2>Times of India</I2>, the <I2>Statesman</I2> and the <I2>India Express</I2> publish nationally
The 8 daily newspapers are all state-owned or state-sponsored
Five of the 17 daily newspapers have national circulation. <I2>Kayhan</I2> and <I2>Ettela'at</I2>, controlled by the religious authorities, are the leaders
There are 6 daily newspapers - most support the views of one political party. <I2>Morgunbladid</I2> has the largest circulation
There are 99 daily newspapers. Only <I2>Corriere della Sera</I2> and <I2>La Repubblica</I2> have nationwide distribution
There are 3 daily newspapers, the <I2>Daily Gleaner</I2>, the <I2>Daily Star</I2> and the <I2>Jamaica Herald</I2>
There are 5 daily newspapers, including <I2>Ad-Dustour</I2> and <I2>Ar-Rai</I2>
There are 125 daily newspapers.<I2> Asahi Shimbun</I2>, <I2>Mainichi Shimbun</I2> and <I2>Yomiuri Shimbun</I2> are among the most popular
There are 5 daily newspapers. The <I2>Daily Nation</I2> has the largest circulation
There are 114 newspapers. The principal Kyrgyz newspapers are <I2>Bishkek Shamy</I2>, <I2>Kyrgyz Tuusu</I2> and <I2>Zhashtyk Zharchysy</I2>
There are no national daily newspapers, but over 40 others appear weekly or periodically
There are no daily newspapers. There are 2 weekly newspapers, <I2>Atoll Pioneer</I2> and <I2>Te Uekera</I2>
There are no daily newspapers. There are 2 weekly newspapers, the state-owned <I2>Al Watany</I2> and the independent <I2>L'Archipel</I2>
There are no daily newspapers. The two main weekly newspapers are <I2>The Democrat</I2> and the <I2>Labour Spokesman</I2>
There are 5 daily newspapers, including the leading <I2>Rodong Shinmun</I2>, the party newspaper, and <I2>Minju Choson</I2>
There are 65 daily newspapers. <I2>Tong-A Ilbo</I2> is the leading paper
There are 7 daily newspapers, the largest of which is <I2>Al-Qabas</I2>
There are 6 principal daily newspapers and over 500 other registered newspapers

There are 8 daily newspapers, including <I2>Prensa Libre</I2>, <I2>Siglo Veintiuno</I2>, <I2>El Gr fico</I2> and the state <I2>Diario de Centroamerica</I2>



Sheet1

Page 11

There are 2 daily newspapers, <I2>Pasason</I2> and <I2>Vientiane Mai</I2>, both published by the government
There are 40 daily newspapers, including <I2>Al-Anwar</I2>, <I2>An-Nahar</I2>, and its French companion, <I2>L'Orient-Le Jour</I2>
There are no daily newspapers. The <I2>Star</I2> and the <I2>Voice of St. Lucia</I2> are published bi-weekly
There are 2 daily newspapers, <I2>Liechtensteiner Vaterland</I2> and <I2>Liechtensteiner Volksblatt</I2>
There are 16 daily newspapers, including the <I2>Daily News</I2>, <I2>Davasa</I2>, <I2>Irida Lankadipa</I2> and <I2>Dinapathi</I2>
There are 2 daily newspapers, the independent <I2>Daily Observer</I2> and <I2>The News</I2>, published by the government
There are no daily newspapers. <I2>Leselinyana la Lesotho</I2> and <I2>Moetetsi oa Basotho</I2> are popular religious periodicals
There are several daily newspapers, including <I2>Lietuvos Rytas</I2> and <I2>Respublika</I2>
There are 5 daily newspapers. The leading newspaper, in terms of both circulation and influence, is the <I2>Luxemburger Wort</I2>
There are several daily newspapers, including <I2>Diena</I2>, published by the government
There is 1 daily newspaper, <I2>Al-Fajr al-Jadid</I2>, published by the Jamahiriyah News Agency (JANA)
There are 11 daily newspapers, including <I2>Le Matin du Sahara</I2>, <I2>Rissalat al-Oumma</I2>, <I2>al-Alam</I2>, <I2>L'opinion</I2> and <I2>L'‚conomiste</I2>
There are no daily newspapers published in Monaco. <I2>Nice-Matin</I2>, a regional French newspaper, publishes a Monaco edition
There are 5 leading daily newspapers
There are 4 daily newspapers, including the <I2>Madagascar Tribune</I2> and <I2>Midi-Madagasikara</I2>
There are no daily newspapers. The one weekly newspaper, the <I2>Marshall Islands Journal</I2>, is privately owned
Newspapers include the Albanian <I2>Flaka e Vellazerimit</I2> and the Turkish <I2>Birlik</I2>, both of which are funded by the government
There is 1 daily newspaper, <I2>L'Essor - La Voix du Peuple</I2>, published by the government
There are 2 daily newspapers, <I2>Myanma Alin</I2> and <I2>New Light of Myanmar</I2>
There are 3 daily newspapers, <I2>šnen</I2>, <I2>Ardchilal</I2> and <I2>Ardyn Erh</I2>
There is 1 daily newspaper, <I2>Ach-Chaab</I2>, published by the government
There are 3 daily newspapers, <I2>In-Nazzjon Taghna</I2>, <I2>L-Orizzont</I2> and <I2>The Times</I2>
There are 8 daily newspapers. <I2>The Sun</I2>, <I2>L'Express</I2> and <I2>Le Mauricien</I2> have the largest circulations
There are 2 daily newspapers, <I2>Haveeru</I2> and <I2>Aafathis</I2>, published in Dhivehi and English
There is 1 daily newspaper, the <I2>Daily Times</I2>
There are 272 daily newspapers. <I2>Exc‚lsior</I2> is a prominent newspaper both within Mexico and the rest of Latin America
There are 42 daily newspapers. The most influential of these are the <I2>New Straits Times</I2>, <I2>Utusan Malaysia</I2> and <I2>Xingzhou</I2>

There are 6 daily newspapers. The <I2>Namibian</I2> has the largest circulation
There is 1 daily newspaper, <I2>Le Sahel</I2>, published by the government, and a small, influential independent press since 1990
There are 35 daily newspapers. The largest is the <I2>Daily Times</I2>, published by the government
There are 3 daily newspapers, <I2>La Prensa</I2>, <I2>Barricada</I2> and <I2>El Nuevo Diario</I2>
There are 7 national dailies. The right-wing <I2>De Telegraf</I2> has the largest circulation and is the only one to offer sensationalist reporting
There are 84 daily newspapers, including <I2>Verdens Gang</I2>, <I2>Aftenposten</I2> and <I2>Dagbladet</I2>
There are 59 daily newspapers, including the leading <I2>Gorkhapatra</I2> and <I2>Rising Nepal</I2>
There are no daily newspapers. The <I2>Bulletin</I2>, the <I2>Young Post</I2> and <I2>The Observer</I2> are published weekly
There are 35 daily newspapers. The leading newspaper is the <I2>New Zealand Herald</I2>
There are 4 daily newspapers, <I2>Al-'Uman</I2>, its English language companion the <I2>Oman Daily Observer</I2>, <I2>Al-Watan</I2> and the <I2>Times of Oman</I2>

There are 45 daily newspapers. These include the conservative <I2>El Comercio</I2> and <I2>El Expreso</I2>, and the left-wing <I2>La Rep£blica</I2>
There are 2 daily newspapers, the <I2>Papua New Guinea Post-Courier</I2> and the <I2>Niugini Nius</I2>
There are 30 daily newspapers. The most influential newspapers are the <I2>Philippine Star</I2> and the <I2>Philippine Daily Globe</I2>
There are 125 daily newspapers. The best-selling paper is <I2>Jang</I2>, published in Urdu
There are 7 national daily newspapers, including <I2>Gazeta Wyborcza</I2>, <I2>Rzeczpospolita</I2>, <I2>Super Express</I2> and <I2>Zycie Warszawy</I2>

There are no national daily newspapers
There are 6 daily newspapers, including <I2>ABC Color</I2>, <I2>Hoy</I2>, <I2>La Tribuna</I2> and <I2>Ultima Hora</I2>
There are 4 daily newspapers, <I2>Ar-Rayah</I2> and its English companion <I2>Gulf Times</I2>, <I2>Al-'Arab</I2> and <I2>Ash-Sharq</I2>
Sales of dailies are led by the sensationalist <I2>Evenimentul Zilei</I2>; others include <I2>Adev&259; rul</I2>, <I2>Romƒnia Liber&259; </I2>, <I2>Curierul National</I2> and <I2>Cotidinul</I2>

There are 2 daily newspapers, <I2>Not¡cias</I2> and <I2>Di rio de Mo‡ambique</I2>

There are 6 daily newspapers, including <I2>La Prensa</I2> and <I2>La Estrella de Panam </I2>

There are 21 daily newspapers. The most prestigious is the <I2>Di rio de Not'cias</I2>, but the weekly <I2>Expresso</I2> has a wider circulation



Sheet1

Page 12

The main newspapers are <I2>Izvestiya</I2>, <I2>Rossiiskaya Gazeta</I2>, <I2>Komsomolskaya Pravda</I2>, <I2>Trud</I2> and <I2>Den</I2>
There are no daily newspapers. The weekly <I2>Imvaho</I2> and <I2>La Relve</I2> are published in Kinyarwanda and French respectively
There are 10 daily newspapers, 7 in Arabic and 3 in English. The leading papers are <I2>Ar-Riyadh</I2> and <I2>Al-Jazirah</I2>
There are no daily newspapers. <I2>The Solomon Star</I2>, <I2>Solomons Toktok</I2>, <I2>Solomons Voice</I2> and <I2>Solomon Nius</I2> are published weekly
There is 1 daily newspaper, the government-owned <I2>Seychelles Nation</I2>
There are 3 daily newspapers, <I2>Al-Engaz al-Watan</I2>, <I2>As-Sudan al-Hadith</I2> and <I2>Al-Nasr</I2>
The major Stockholm dailies are <I2>Expressen</I2>, <I2>Dagens Nyheter</I2>, <I2>Aftonbladet</I2> and <I2>Svenska Dagbladet</I2>
There are 9 daily newspapers, including the leading <I2>Straits Times</I2> and <I2>Business Times</I2>
There are 3 daily newspapers. The weekly magazine <I2>Mladina</I2> offers independent reporting and commentary
There are no daily newspapers. The <I2>New Breed</I2>, published by the government, has the largest circulation of the 11 weeklies
There are no daily newspapers. Regional Italian newspapers, especially <I2>Il Resto del Carlino</I2>, include coverage of San Marino
There are 3 daily newspapers, <I2>Le Soleil</I2>, <I2>Wal Fadjiri</I2> and <I2>R‚veil de l'Afrique Noire</I2>
There are no daily newspapers
The 2 daily newspapers with the largest circulation are <I2>Nov&yacute; &268;as</I2> and <I2>Pravda</I2>
There are 2 daily newspapers, <I2>De Ware Tijd</I2> and <I2>De West</I2>

Syria's major Arab newspapers are <I2>Al-Ba'ath</I2>, <I2>Al-Thawra</I2> and <I2>Tishrin</I2>
There are 3 daily newspapers, <I2>The Times of Swaziland</I2>, <I2>Tikhatsi Temaswati</I2> and the <I2>Swaziland Observer</I2>
There is 1 daily newspaper, <I2>Info-Tchad</I2>, a daily bulletin produced by the government news agency
Daily newspapers include <I2>Togo Presse</I2>, published by the government
There are 31 daily newspapers, including <I2>Matichon</I2>, <I2>Sayam Rath</I2>, <I2>Sing Sian Jih Pao</I2>, <I2>Bangkok Post</I2> and <I2>Nation</I2>
There are 74 newspapers, 66 of which are published in Tajik, including <I2>Djavononi Todjikiston</I2>, <I2>Sadoi mardum</I2> and <I2>Tochikistoni</I2>
There are 66 newspapers, including <I2>Turkmenskaya iskra</I2>, <I2>Edebiyat ve sungat</I2>, and <I2>Novcha</I2>, a weekly newspaper for children
There are 5 daily newspapers, <I2>L'Action</I2>, <I2>al-Amal</I2>, <I2>La Presse de Tunisie</I2>, <I2>La Presse-Soir</I2> and <I2>As-Sabah</I2>
There are no daily newspapers. Weeklies include the <I2>Conch Shell</I2> and the <I2>Tonga Chronicle</I2>
There are 10 daily newspapers with national distribution. The leaders are the serious <I2>Cumhuriyet</I2> and the sensationalist <I2>Hrriyet</I2>
There are 5 daily newspapers, including the <I2>Trinidad Express</I2> and the <I2>Trinidad Guardian</I2>
There are no daily newspapers. <I2>Sikuleo o Tuvalu</I2> and <I2>Tuvalu Echoes</I2>, in Tuvaluan and English respectively, are published fortnightly
There are 35 daily newspapers. The independent <I2>Lienho Pao</I2> has the largest circulation
There are 3 daily newspapers, the <I2>Daily News</I2>, <I2>Uhuru</I2> and <I2>Kipanga</I2>
<I2>Pravda Ukrainy</I2> has the highest circulation of the daily newspapers
The dailies include <I2>New Vision</I2>, <I2>The Star</I2>, <I2>Munno</I2> and <I2>Taifa Uganda Empya</I2>
There are 1,700 daily newspapers, including the <I2>New York Times</I2>, the <I2>Washington Post</I2> and the <I2>Wall Street Journal</I2>

There are 279 newspapers, including 185 published in Uzbek. The principal newspapers include <I2>Khaik suzi</I2> and <I2>Narodnoye Slovo</I2>
There is 1 daily newspaper, <I2>L'Osservatore Romano</I2>, which is also published weekly in 5 European languages, and monthly in Polish
There are no daily newspapers. The main newspaper is the independent weekly, the <I2>Vincentian</I2>
There are 75 daily newspapers. <I2>El Universal</I2> and <I2>El Nacional</I2> are the most prominent
There are 4 daily newspapers, <I2>Nhan Dan</I2>, <I2>Quan Doi Nhan Dan</I2>, <I2>Ha Noi Moi</I2> and <I2>Saigon Giai Phong</I2>. All are state-owned
There are no daily newspapers. <I2>Vanuatu Weekly</I2>, published by the government, is the only newspaper
There are no daily newspapers. The <I2>Samoa Times</I2> is published five times a week; the <I2>Samoa Observer</I2>, three times weekly
There are 3 daily newspapers, <I2>Ath-Thawrah</I2>, <I2>Ar-Rabi' 'Ashar Min Uktubar</I2> and <I2>Al-Jumhuriyah</I2>
There are 6 major daily newspapers published in Belgrade. <I2>Politika</I2> has the largest circulation.
There are 19 daily, but no national, newspapers. <I2>The Sowetan</I2>, <I2>The Star</I2> and <I2>The Citizen</I2> have the highest circulation figures
There are 2 daily newspapers, the <I2>Times of Zambia</I2> and the <I2>Daily Mail</I2>
There are 4 daily newspapers, <I2>Salongo</I2>, <I2>Elima</I2>, <I2>Boyoma</I2> and <I2>Mjumbe</I2>
There are 3 daily newspapers, the <I2>Herald</I2>, the <I2>Chronicle</I2> and the <I2>Daily Gazette</I2>

There are no daily newspapers. <I2>Di rio da Rep£blica</I2>, <I2>Revolu‡&atilde;o</I2> and <I2>Povo</I2> are published weekly by the government
There are 4 daily newspapers. <I2>La Prensa Gr fica</I2> has the highest circulation

There are 9 daily newspapers, including <I2>El Pa¡s</I2>, <I2>El Di rio</I2> and <I2>La Manana</I2>



Sheet1

Page 13

TVSTAT_T,C,254
1 independent station
1 state-owned, 2 independent services
1 state-owned service
1 state-owned, 1 independent service
1 state-owned service
1 state-controlled service
1 state-owned service

12 state-owned, 30 independent stations
2 state-owned services
13 state-controlled, 45 independent stations
1 state-controlled service
3 state-run, some independent services
1 state-owned provider also operates a subscription station
1 state-controlled service
3 state-owned, 2 independent services
1 state-owned service
1 state-owned service
1 state-owned station
1 state-owned service
1 state-owned service
1 state-owned service
9 state-owned, 36 independent stations
19 state-owned, 218 independent stations
1 limited state-owned service
No <ABBR>tv</ABBR> service
1 service
1 state-run service
1 state-owned and 2 independent services
1 state-owned, 2 independent services
1 state-owned service
1 state-owned service
1 state-controlled service
1 state-owned service
1 state-owned, plus independent services
1 state-owned service
1 state-owned service
1 state-owned, 4 independent services
1 state-owned, 4 independent stations
1 state-owned service
1 state-owned service
1 state-controlled, 1 independent service
2 state-owned services
2 state-controlled, 2 independent networks
1 state-owned service
1 state-owned, 30 independent services
No <ABBR>tv</ABBR> service
1 state-owned, 6 independent stations



Sheet1

Page 14

1 state-controlled service
3 national independent networks
1 state-owned service
1 state-owned service
1 state-controlled service
16 state-owned, also independent services
1 state-owned service
1 state-owned, 3 independent services
1 state-owned service
1 state-owned, 1 independent service
4 state-owned, 3 independent networks
1 state-owned service
2 state-owned, 2 independent networks
1 state-owned service
1 state-controlled network
1 state-controlled service
No <ABBR>tv</ABBR> service
1 state-owned service
1 state-owned service
2 state-owned, 6 independent services
1 state-owned, 4 independent stations
1 state-owned service
1 state-owned, 2 independent services
1 state-controlled, 3 independent networks
9 independent stations
1 state-controlled service
1 state-owned service
2 state-owned services
1 state-owned, 1 independent service
1 state-owned, 1 independent service
1 state-owned, 1 independent service
1 state-owned service
1 state-run service
1 state-run service
1 state-owned, 1 independent service
3 state-controlled, 12 other national networks
1 state-owned, 1 independent service
1 state-owned service
2 national, 70 other services
2 state-controlled services
No <ABBR>tv</ABBR> service
1 state-run service
No <ABBR>tv</ABBR> service
No <ABBR>tv</ABBR> service
1 state-owned station
1 limited state-owned service
1 state-owned, also independent services
1 state-controlled service
1 state-owned station



Sheet1

Page 15

1 state-owned service
1 state-owned service
1 independent service
No <ABBR>tv</ABBR> service
2 state-owned services
1 state-owned service
1 state-owned service
1 state-owned service
1 independent service
1 state-owned service
1 state-owned service
1 state-owned, 1 independent service
1 independent service
1 state-owned service
1 state-owned service
1 independent service
1 state-owned, 1 independent service
1 state-owned service
1 state-owned service
1 state-owned service
1 state-owned service
1 state-owned service
2 independent stations
1 state-owned service
No <ABBR>tv</ABBR> service
2 state-owned, 2 independent services
2 state-controlled, 1 independent service
1 state-owned service
1 independent service
1 state-owned service
1 state-controlled service
1 state-owned service
3 state-controlled channels
1 independent network
1 limited state-owned service
No <ABBR>tv</ABBR> service
2 state-owned, 1 independent service
2 state-controlled networks
5 independent stations
1 state-owned, 2 main independent networks
2 independent services
1 state-owned, 4 independent networks
2 independent networks
1 independent, several regional services
1 state-owned, 2 independent services
1 commercial <ABBR>tv</ABBR> station
5 independent services
1 state-owned service
2 state-controlled services



Sheet1

Page 16

2 state-owned, 1 independent network
1 state-controlled service
1 state-owned, 1 independent service
No <ABBR>tv</ABBR> service
1 state-owned service
1 state-controlled service
2 independent stations
1 state-owned service
1 state-run service
1 state-owned service
1 state-owned service
1 state-owned service
No <ABBR>tv</ABBR> service
1 state-controlled service
2 state-owned services
No <ABBR>tv</ABBR> service
2 state-owned, 4 independent stations
1 state-controlled service
1 state-owned service
1 state-owned service
1 state-owned service
5 state-controlled services
1 state-controlled service
1 state-controlled service
1 state-owned service
No <ABBR>tv</ABBR> service
1 state-owned service
1 state-owned service, 1 independent service
No <ABBR>tv</ABBR> service
3 state-controlled networks
Several limited independent services
1 state-run service
1 state-controlled service
3 major independent networks
1 state-owned, 25 independent stations
1 state-controlled service
1 state-owned service
1 independent service
1 state-owned, 6 independent services
1 state-owned service
No <ABBR>tv</ABBR> service
No <ABBR>tv</ABBR> service
2 state-controlled services
6 services
1 state-owned service
1 state-controlled service
1 state-owned service
1 state-controlled service



Sheet1

Page 17

RADIOSTA_T,C,254
1 independent station
2 state-owned, 1 independent service
2 state-owned, plus independent services
1 state-owned, 2 independent services
1 state-owned service
1 state-controlled service
1 state-owned, also independent services

72 state-owned, 188 independent stations
1 state-owned service
4 state-controlled, 45 independent services
1 state-controlled service
3 state-run, some independent services
1 state-owned, 2 independent services
1 state-controlled service
3 state-owned, over 75 local stations
1 state-owned, 2 independent services
1 state-owned service
1 state-owned, 1 independent service
1 state-owned, 1 independent service
1 state-owned service
2 state-owned networks
1 state-owned, 124 independent stations
1 state-owned, 2,000 independent services
1 state-owned and 4 independent licensed services
1 state-owned service
1 state-owned service
1 state-run service
1 state-owned and 3 independent services
1 state-owned, also independent services
1 state-owned service
1 state-owned service
1 state-controlled service
1 state-owned, 1 independent service
1 state-owned, 400 independent stations
1 state-owned service
2 state-owned services
31 state-owned, 558 independent stations
State-owned and independent stations
1 state-owned service
1 state-owned service
1 state-controlled, 9 independent stations
Several networks
3 state-controlled networks
1 state-owned service
1 state-owned, 300 independent services
1 state-owned station
10 state-owned, 140 independent stations



Sheet1

Page 18

3 state-controlled networks
1 state-owned, 32 independent networks
1 state-owned service
1 state-owned, 1 independent service
1 state-controlled service
13 state-owned, 350 independent services
1 state-owned, also independent services
4 state-owned services
5 state-controlled, 2 independent stations
1 state-owned service
1 state-owned network
1 state-owned service
5 state-owned, 4 independent networks
1 state-owned station
1 state-controlled network
1 state-controlled service
1 state-owned, 1 independent service
1 state-owned service
1 state-owned service
1 state-owned, plus independent services
5 state-owned, 140 independent stations
1 state-owned service
1 state-owned service
1 state-controlled, 3 independent networks
1 state-owned, 280 independent stations
1 state-controlled service
1 state-owned service; several private
2 state-owned, 2 independent services
150 state-owned, 400 independent stations
1 state-owned, 1 independent service
1 state-owned, 3 independent services
1 state-owned service
1 state-run service
1 state-run service
1 state-owned, 1 independent service
3 state-controlled, 3,000 commercial stations
6 independent services
1 state-owned service
10 national, 123 other services
1 state-controlled network
1 independent service
2 state-run, 2 opposition-run services
1 independent service
1 state-controlled service
1 state-owned, 2 independent stations
2 state-owned services
1 state-owned, 100 independent services
3 state-controlled services
1 state-owned, several private stations



Sheet1

Page 19

1 state-owned, 1 independent service
1 state-owned, 20 independent stations
1 state-owned, 1 independent service
1 radio service
1 state-owned service
2 state-owned, 1 independent service
1 state-owned service
1 state-owned service
1 independent service
1 state-owned service
1 state-owned service
1 state-owned, 1 independent service
1 service (controlled by French state)
1 state-owned service
1 state-owned service
1 state-controlled, 1 independent station
1 state-owned, also independent services
1 state-owned service
1 state-owned service
1 state-owned service
1 state-owned service
2 state-owned stations
2 independent stations
1 state-owned service
1 state-owned service
Many state and independent services
1 state-controlled network
1 state-owned service
1 independent service
1 state-owned service
1 state-controlled service
21 state-owned, also independent stations
5 state-controlled stations
1 state-owned network
1 state-owned service
1 state-owned service
1 state-owned, 22 independent services
1 state-controlled service
7 state-owned, 89 independent stations
3 state-owned, 2 main independent networks
1 state-owned service
26 state-owned, 274 independent stations
1 independent network
2 independent, several regional services
1 state-owned, 1 Catholic Church national service
2 radio stations
1 state-owned, 4 independent services
2 state-owned networks
1 state-controlled, 1 independent network



Sheet1

Page 20

3 state-owned networks
1 state-controlled service, 2 operated by UN agencies and 2 independent services
1 state-owned, 1 independent service
1 independent service
1 state-owned service
1 state-controlled, 1 rebel-controlled service
2 independent stations
1 state-owned service
1 state-run service
1 state-owned service
1 state-owned, 1 independent service
1 state-owned service
Several independent services
1 state-controlled service
2 state-owned,6 independent services
1 state-owned service
1 state-owned, 75 independent stations
1 state-controlled service
1 state-owned, 3 independent services
1 state-owned service
1 state-owned service
480 state-controlled stations
1 state-controlled service
1 state-controlled service
1 state-owned service
1 independent service
1 state-owned service
1 state-owned, 1 independent service
1 independent service
33 state-controlled stations
1 state-owned, 1 independent service
1 state-run service
1 state-controlled service
7 major networks, 10,000 stations
2 state-owned, 160 independent stations
1 state-controlled service
1 state-owned service
1 state-controlledstation
8 state-owned, 200 independent stations
1 state-owned service
1 state-owned service
1 state-owned, 1 independent service
4 state-controlled stations
7 services
1 state-owned service
1 state-controlled service
2 state-owned service
1 state-controlled service



Sheet1

Page 21

SATSTAT_T,C,254
Availability unknown
Availability unknown
Arabsat 1C
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
CNN is available in Corrientes and Buenos Aires
Banned in large urban areas
Intelsat V F8
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Palapa B2-P
A mix of European satellite channels
Availability unknown
Arabsat 1C, Intelsat V1 F1
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
None
Panamsat 1, Brazilsat
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Intelsat V1 F1
Availability unknown
Galaxy 5
Availability unknown
Availability unknown
Intelsat V1 F1, Astra 1B
Availability unknown
Panamsat 1
Availability unknown
Intelsat V F8, Palapa B2-P
Panamsat 1
Availability unknown
None
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Intelsat V1 F1, Astra 1B
Availability unknown
Thor, Astra 1B, Intelsat V1 F1
Availability unknown
Availability unknown



Sheet1

Page 22

Intelsat V1 F1, Arabsat 1C, Astra 1B
Availability unknown
Availability unknown
Arabsat 1C
Availability unknown
Intelsat V1 F1, Astra 1B
Arabsat 1C, Palapa B2-P
Intelsat V1 F1,Thor
Availability unknown
Availability unknown
Intelsat V1 F1, Astra 1B
Availability unknown
Astra 1B, Intelsat V1 F1
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Arabsat 1C, Astra 1B
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Intelsat V1 F1, Astra 1B
Intelsat V F8, Palapa B2-P
Availability unknown
Arabsat 1C, Intelsat V1 F1
Palapa B2-P
Arabsat 1C, Intelsat V1 F1
Reception of foreign satellite <ABBR>tv</ABBR> is banned
Availability unknown
Astra 1B, Intelstat V1 F1
Availability unknown
Availability unknown
Superbird B, Intelsat V F8
Intelsat V1 F1
Availability unknown
Intelsat V F8, Palapa B2-P
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Superbird B, Intelsat V F8
Availability unknown
Arabsat 1C



Sheet1

Page 23

Intelsat V F8, Palapa B2-P
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Arabsat 1C
Arabsat 1C, Intelsat V1 F1
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Palapa B2-P
Availability unknown
Availability unknown
Intelsat V1 F1, Astra 1B
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Galaxy 5 Morelos
Palapa B2-P, Intelsat V F8
None
Availability unknown
Availability unknown
Intelsat V1 F1
Availability unknown
Intelsat V1 F1, Astra 1B
Thor, Intelsat V1 F1, Astra 1B
Availability unknown
Availability unknown
Intelsat V F8
Availability unknown
Availability unknown
Panamsat 1
Availability unknown
Palapa B2-P, Intelsat V F8
Arabsat 1C
Thor, Astra 1B, Intelsat V1 F1
Intelsat V1 F1, Astra 1B
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Arabsat 1C, Intelsat V1 F1



Sheet1

Page 24

Arabsat 1C, Intelsat V F8
Availability unknown
Arabsat 1C, Intelsat V1 F1
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Thor, Astra 1B, Intelsat V1 F1
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Arabsat 1C, Intelsat V1 F1
Availability unknown
Availability unknown
Availability unknown
Intelsat V F8, Palapa B2-P
Availability unknown
Availability unknown
Arabsat 1C
Availability unknown
Arabsat 1C, Intelsat V1 F1
Availability unknown
Availability unknown
Palapa B2-P, Intelsat V F8
Availability unknown
Arabsat 1C
Availability unknown
Galaxy 5 Morelos
Panamsat 1
Arabsat 1C
Availability unknown
Availability unknown
Panamsat 1
Palapa B2-P, Intelsat V F8
Availability unknown
Availability unknown
Arabsat 1C
Intelsat V1 F1, Astra 1B
Intelsat V1 F1
Availability unknown
Intelsat V1 F1
Intelsat V1 F1



Sheet1

Page 25

CABLETV_T,C,254 DATE_D,C,25SRCID_S,N,11,0
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
Main cities 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
Extensive use throughout the country 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
In some main cities 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
67% of homes are connected to a cable network 42
None 42
None 42
Almost 70% of homes have cable <ABBR>tv</ABBR> 42
None 42
None 42
None 42
Cable available in Shanghai and Beijing 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
Extensive in all main cities 42
None 42
The cable network is growing 42
None 42
None 42



Sheet1

Page 26

None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
Extensive in all main cities 42
None 42
770,000 homes have cable <ABBR>tv</ABBR> 42
None 42
None 42
Extensive in all main cities 42
None 42
Most major cities 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
Limited to the major cities 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
Almost 20% of households are connected 42
None 42
None 42
There are over a 1,000 cable stations 42
Available in a small proportion of homes 42
None 42
None 42
None 42
Most major cities 42
None 42
None 42
Available in all major cities 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
Available in major cities 42
None 42
None 42



Sheet1

Page 27

Plans exist for a Thai-funded cable station 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
1 cable <ABBR>tv</ABBR> network in operation 42
None 42
None 42
None 42
Available in main cities 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
Over three-quarters of homes receive cable <ABBR>tv</ABBR> 42
Available in one-third of homes 42
None 42
None 42
Cable <ABBR>tv</ABBR> is widely available 42
None 42
None 42
None 42
None 42
Cable <ABBR>tv</ABBR> is widely available in urban areas 42
None 42
Available in major cities 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42



Sheet1

Page 28

Cable is available in Moscow 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
Available in almost 50% of homes 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
Cables were being laid in Bangkok in 1994 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
In major cities 42
None 42
None 42
None 42
Available in over 60% of homes 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42
None 42


	Sheet1

